پذیرش در دانشگاه استانبول و شرایط آن 2022

12 مهر 1399
0 دیدگاه
پذیرش در دانشگاه استانبول و شرایط آن 2022

پذیرش در دانشگاه استانبول به عنوان یک دانشگاه در گروه خوب دانشگاه های ترکیه  یکی از دغدغه های متقاضیان تحصیل در ترکیه است .

دانشگاه استانبول ترکیه یک دانشگاه دولتی واقع در شهر استانبول است که سالانه پذیرای بسیاری از دانشجویان از سراسر دنیاست . اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید ، حتما در مورد این دانشگاه بخوانید و به هیچ وجه برای تحصیل در یک کشور بیگانه زود تصمیم گیری نکنید .

در مقاله پیش رو قصد داریم در موردپذیرش در دانشگاه استانبول ، شهریه دانشگاه استانبول و آزمون یوس دانشگاه استانبول صحبت کنیم ؛ تا پایان مقاله که توسط ترندترنکی جمع آوری شده با ما همراه باشید و به تمامی جوانب لازم برای تحصیل در دانشگاه استانبول بپردازید.

پذیرش در دانشگاه استانبول و شرایط آن 2022

معرفی دانشگاه استانبول

دانشگاه استانبول دارای 12 پردیس دانشگاهی  ، 23 دانشکده ، 16 موسسه ، 2 دپارتمان ، 7 آموزشگاه حرفه ای ، 1 هنرستان ، 1 آموزشگاه زبان های خارجی و 82 مرکز کاربردی و تحقیقاتی می باشد .تاکنون بیش از 300,000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل کرده اند و 7067 کارمند اداری در آن مشغول به کار هستند .

در بحث پذیرش در دانشگاه استانبول خوب است بدانیم ، نزدیک به یک میلیون نفر دانش آموخته فارغ التحصیل در این دانشگاه هستند  و تنها دانشگاهی است که دانش آموختگان آن دو جایزه نوبل دریافت کرده اند .این دو جایزه  یکی در سال 2015 توسط عزیز سانکار ، جایزه نوبل شیمی و دیگری جایزه نوبل ادبیات ،توسط اورهان پاک در سال 2006 بوده است . این دانشگاه علاوه بر امکانات اقامتی ، تفریحی و ورزشی ، دارای یک مجموعه کتابخانه عالی است که دارای 1.5 میلیون جلد کتاب می باشد . در زیر به بررسی دانشکده ها و بخش های مختلف آن می پردازیم.

تاریخچه دانشگاه استانبول

تاریخچه تاسیس دانشگاه استانبول به سال 1453  و زمان فتح استانبول توسط سلطان محمد دوم فاتح می رسد . در ابتدا پس از فتح ، مدارس فاتح تاسیس شدند و بعد تبدیل به موسسه آموزش عالی شد که در آن علوم کلامی و زیست محیطی با هم تدریس می شدند . کم کم با دعوت دانشمندان خارجی توسط فاتح  این مدارس به موسسات آموزش عالی تبدیل شده و به جایگاه قابل  توجهی در آن زمان به ویژه در قرون 16 و 17 رسیدند .

این موسسات آموزش عالی در استانبول توسط سطان عبدالمسید در سال 1846 به دارالفنون تبدیل شدند . پس از اعلام جمهوری شدن ترکیه ، جمهوری نوپای ترکیه  از سال 1925  تلاش کرد زیر ساخت های یک دانشگاه مدرن را باحمایت دانشمندان خارجی  ایجاد کند . در نهایت در 18 نوامبر 1933 دارالفنون تحت رهبری آتاتورک به اولین دانشگاه جمهوری ترکیه تبدیل شد .  دانشگاه استانبول از آن تاریخ تا به امروز از سراسر دنیا دانشجو می پذیرد .

 

دانشکده های دانشگاه استانبول

در بحث معرفی دانشکده های دانشگاه استانبول در ابتدا به پردیس های مختلف آن می پردازیم .البته پیشنهاد می شود قبل از اقدام به اخذ پذیرش در دانشگاه استانبول به موضوعاتی چون شهریه دانشگاه استانبول و آزمون یوس بپردازید. در این مقاله در خصوص تمامی این موضوعات توسط تیم ترندترنکی اطلاعاتی قرار داده شده است. پردیس اصلی این دانشگاه Beyazit-Central نام دارد و شامل دوازده پردیس دانشگاهی است . 11 پردیس دیگر شامل موارد زیر می باشد  :

  • Laleli-Vezneciler
  • Horhor
  • Avcılar
  • Cerrahpaşa
  •  Şişli
  • Kadıköy
  • Vefa
  •  Bahçeköy
  • Bakırköy
  • Büyükçekmece

از دیگر توصیه های ما به متقاضیان تحصیل و پذیرش در دانشگاه استانبول ،مطالعه قسمت های مختلف سایت دانشگاه استانبول است . البته اطلاعات لازم برای پذیرش دراین مقاله گفته شده اما برای ثبت درخواست پذیرش در دانشگاه استانبول باید به این آدرس www.istanbul.edu.tr مراجعه نمایید .این دانشگاه از 23 دانشکده که در زیر نام می بریم تشکیل شده است :

  1. دانشکده آموزش از راه دور و آزاد
  2. دانشکده پزشکی Cerrahpaşa
  3. هنرستان دولتی
  4. دانشکده دندانپزشکی
  5. دانشکده داروسازی
  6. دانشکده ادبیات
  7. دانشکده علوم
  8. دانشکده پرستاری فلورانس نایتینگل
  9. دانشکده آموزش و پرورش حسنعلی یوسل
  10. دانشکده حقوق
  11. دانشکده اقتصاد
  12. دانشکده الهیات
  13. دانشکده ارتباطات
  14. دانشکده پزشکی استانبول
  15. دانشکده تجارت
  16. دانشکده مهندسی
  17. دانشکده جنگلداری
  18. دانشکده علوم بهداشتی
  19. دانشکده علوم سیاسی
  20. دانشکده علوم ورزشی
  21. دانشکده شیلات
  22. دانشکده حمل و نقل و لجستیک
  23. دانشکده دامپزشکی

دانشگاه استانبول دارای 7 آموزشگاه حرفه ای است که موارد زیر را شامل می شود :

  • آموزشگاه حرفه ای دادگستری
  • آموزشگاه جنگلداری دانشکده حرفه ای جنگلداری
  • آموزشگاه حرفه ای خدمات بهداشتی
  • آموزشگاه حرفه ای علوم اجتماعی
  • آموزشگاه فنی حرفه ای
  • آموزشگاه حرفه ای دامپزشکی
  • آموزشگاه حرفه ای امنیت و ایمنی

موسسات دانشگاه استانبول که شامل  16 موسسه می باشند :

  1. موسسه حسابداری
  2.  موسسه اصول و اصلاحات آتاتورک
  3. موسسه اقتصاد تجارت
  4. موسسه قلب و عروق
  5. موسسه بهداشت کودک
  6. موسسه علوم تربیتی
  7. موسسه پزشکی تجربی
  8.  موسسه علوم پزشکی قانونی
  9.  موسسه علوم بهداشتی
  10. موسسه بیماری های ریه و سل
  11. موسسه علوم و مدیریت دریایی
  12. موسسه علوم اعصاب
  13. موسسه انکولوژی
  14. موسسه علوم
  15. موسسه علوم اجتماعی
  16. پژوهشکده ترکولوژی

شرایط پذیرش دانشگاه استانبول

از شرایط پذیرش دانشگاه استانبول باید بگوییم که همانند تمامی دانشگاه های استانبول اول لازم است در آزمون یوس و امتحان ورودی آن دانشگاه شرکت کرده  و نمره قبولی کسب نمایید . البته دانشجویانی که تابعیت ترکیه داشته باشند نیاز به شرکت در آزمون yos ندارند و فقط باید امتحان ورودی دانشگاه را شرکت کنند .

اینکه شما خواستار تحصیل به زبان ترکی باشید یا زبان انگلیسی، در نوع آزمون ورودی دانشگاه تاثیر گذار است . مثلا اگر می خواهید به زبان انگلیسی در دانشگاه استانبول تحصیل کنید باید مدرک معتبر زبان ارائه دهید . اگر هم می خواهید به زبان ترکی تحصیل کنید ، بعد از پذیرفته شدن در امتحان ورودی دانشگاه باید در آزمون دپارتمان ترکی شرکت کنید و نمره ی سطح C1 یا C2 را کسب نمایید . اگر نمره شما پایین تر از این دو سطح باشد باید قبل از زمان شروع  کلاس ها و سال تحصیلی در کلاس های ویژه زبان ترکی که توسط دانشگاه برگزار می شود ، شرکت کنید .

در صورتی که بخواهید در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید، باید نمره 60 آزمون ALES را کسب کنید ؛البته این شرایط برای رشته های هنر نمی باشد و به این علت است که متقاضیان رشته هنر علاوه بر نمره 60  باید در یکی از رشته های هنری نیز مهارت داشته باشند . برای مقطع دکتری نیز  شرط پذیرش کسب نمره 65 آزمون ALES می باشد .

روال اخذ پذیرش دانشگاه استانبول به این صورت است که ابتدا  در سایت دانشگاه استانبول فرم درخواست پذیرش را پر کرده و سپس ترجمه مدارک معتبر علمی خود را آپلود می کنید. مدارک و درخواست شما از نظر اعتبار توسط دانشگاه بررسی می گردد و در صورت عدم اعتبار درخواست شما رد خواهد شد .

شهریه دانشگاه استانبول

شهریه دانشگاه استانبول بسته به بومی یا غیر بومی بودن دانشجو، رشته تحصیلی  و زبان تحصیل متفاوت است .  اگر متقاضی  تحصیل و پذیرش دانشگاه استانبول هستید ، توصیه می شود علاوه بر در نظر گیری شهریه دانشگاه هزینه اقامت در ترکیه و زندگی را حتما در نظر داشته باشید . به طور میانگین هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی که به زبان ترکی قصد تحصیل داشته باشند سالانه  300 تا 600 دلار و به زبان انگلیسی 600 تا 900 دلار می باشد . همین هزینه برای دانشجویان بومی ترکیه در صورت تحصیل به زبان ترکی سالانه  100 تا 200 دلار و به زبان انگلیسی 200 تا 300 دلار می باشد .

اگر متقاضی تحصیل در ترکیه هستید ،شانس دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشگاه های این کشور را نیز خواهید داشت دولت ترکیه با اجرای سیاست های جدید برای ورود دانشجویان بین المللی به خاک ترکیه شرایط مناسبی برای تحصیل در ترکیه قرار داده است . بورسیه های تحصیلی شرایط مختلفی دارند و در صورت اخذ می توانند هزینه های زندگی و تحصیل شما را در آنجا کاملا پوشش دهند .

آزمون yos دانشگاه استانبول

شرکت در آزمون yos دانشگاه استانبول یکی از شرایط اخذ پذیرش ای دانشگاه است . این آزمون از دو بخش تشکیل شده که یک بخش مربوط به هوش و ریاضیات و دیگری مربوط به زبان ترکی است . زمان ثبت نام و مواد امتحانی و نتایج  آزمون یوس در سایت دانشگاه استانبول قرار می گیرد. مثلا امسال نتایج  آخرین آزمون یوس سال  این دانشگاه  در تاریخ 9 اکتبر 2020 در سایت دانشگاه قرار گرفت .

آزمون یوس ورودی دانشگاه استانبول به طور همزمان با سایر مراکز در دنیا انجام می گیرد و کسانی که شرایط زیر را داشته باشند، اجازه شرکت در آن را دارند  :

  • تابعیت خارجی داشته باشند.
  • افرادی که به  عنوان شهروند ترکیه متولد شده اند ولی بعدا توسط وزارت کشور ترکیه  اجازه داده شده  از تابعیت ترکیه  خارج شوند.

روند ثبت نام در آزمون یوس دانشگاه استانبول به ترتیب زیر  است :

  1. ورود به لینک  http://yos.istanbul.edu.tr/en
  2.  درج ایمبل معتبر ؛ داشتن یک ایمیل معتبر برای ثبت نام الزامی است
  3. فرم متقاضی پر و ارسال شود
  4. پس از ارسال فرم یک ایمیل حاوی نام کاربری و رمز عبور دریافت می کنید  تا به قسمت  مربوط متقتضیان آزمون دسترسی داشته باشید و از آنجا بتوانید پیگیری های امتحان خود را انجام دهید
  5.  اقدامات اصلی ثبت نام از اینجا است و باید طبق دستورالعمل هایی که به ایمیل شما ارسال می شود اقدام کنید
  6. در این مرحله شما مرکزی  مورد نظر برای آزمون را  انتخاب کرده و پاسپورت معتبر خود را  آپلود می کنید
  7. سپس پرداخت را که باید توسط کارت اعتباری یا انتقال بانکی صورت پذیرد،  انجام دهید  . اگر انتقال وجه شما از طریق بانک باشد باید مدرکی که نشان دهنده ی این تراکنش است را بارگزاری کنید.
  8. پس از  پرداخت هزینه ها ، صفحه تایید پرداخت  ظاهر خواهد شد
  9. در آخر پیامی دریافت می کنید که نشان دهنده تایید ثبت نام شما در آزمون یوس می باشد .

وب سایت ترامند ، انجام امور مهاجرتی ترکیه

ارسال دیدگاه