دانستنی های ترکیه + 10 حقیقت جالب درباره ترکیه

16 شهریور 1399
0 دیدگاه
دانستنی های ترکیه + 10 حقیقت جالب درباره ترکیه

دانستنی های ترکیه موضوعات بسیاری را شامل می شود که در این مقاله به مهم ترین  قسمت های آن می پردازیم . گفتنی است ، ترکیه یکی از مقاصد توریستی مهم جهان است که از سمت شمال به دریای سیاه و از غرب به دریای اژه و از جهت جنوب به سواحل دریای مدیترانه می‌رسد . در این مقاله که توسط ترند ترنکی جمع‌آوری گردیده که در آن به بخشی از دانستنی‌ های ترکیه می‌پردازیم .

کشور ترکیه Türkiye Cumhuriyeti ازنظر آب و هوایی به دلیل قرارگیری از سه جهت در کنار دریا آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد . این کشور از دو شبه‌جزیره شرقی و غربی تشکیل‌شده که دو قاره آسیا و اروپا  را به هم ارتباط می‌دهد .البته قسمت‌های بیشتر آن در آسیا است و تنها 5 درصد در اروپا قرارگرفته است .

دانستنی های ترکیه + 10 حقیقت جالب درباره ترکیه

10 مورد از دانستنی های ترکیه

1- شرایط اقامت در ترکیه

اولین مورد از دانستنی های ترکیه بحث اخذ اقامت این کشور است . اقامت ترکیه از روش‌های مختلفی قابل اخذ است که در زیر آن‌ها را ذکر می‌کنیم . لازم به توضیح است اقامت در ترکیه به دو نوع اقامت دائم و اقامت موقت تقسیم می‌شود . اگر بتوانید اقامت موقت را دریافت کنید می توانید برای تمدید آن اقدام کنید .

اخذ اقامت ترکیه

2- معماری‌های تاریخی در کشور ترکیه

معماری ترکیه در همان سال‌های آغازین جمهوری ترکیه تحت تأثیر معماری عثمانیان و سلجوقیان  قرار گرفت . بعد از ورود سلجوقیان به ایران و آشنایی با معماری سنتی ایران  بناهای جدیدی در ترکیه ساخته شد . اولین مدارس علمی مسلمانان و گنبدها و طاق‌های بزرگ ازجمله آثاری هستند که سلجوقی‌ها از خود بر جای گذاشتنِ اند .

دوره اوج معماری ترکیه ، دوره عثمانی‌هاست . عثمانی‌ها با الگو گیری از بناها و سبک معماری بیزانس ،سلجوقی و عرب‌ها به  توسعه روش هلی خود پرداختند . اولین نمونه آثار عثمانی‌ها مساجد آن‌هاست .در دوره عثمانیان ساختمان مسجد فقط عبادتگاه نبود بلکه در کنار آن آشپزخانه ، مقبره ، مدارس دینی ،بیمارستان‌ها و حمام ترکی وجود داشت .

پرطرفدارترین بخش دانستنی های ترکیه ، معماری ترکیه است که در زیر به بعضی از بناهای معروف ترکیه می‌پردازیم .

مسجد ایاصوفیه 

مسجد ایاصوفیه یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری استانبول ترکیه است . این مسجد در ابتدا به‌عنوان یک کلیسای بزرگ  در زمان امپراتوری بیزانس بنا شد و کلیسای حاجیا صوفیه نام گرفت.

پس از فتح قسطنطنیه (کونستانتینوپول) توسط امپراتوری عثمانی در سال 1453  کلیسای ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد . اما این اتفاق طولی نکشید و مسجد پس از قدرت گرفتن آتاتورک به موزه تبدیل شد. این مکان از سال 1935 تا به اکنون یک مکان پربازدید برای تمامی مردم از سراسر دنیا می‌باشد .

کلیسای چورا

کلیسای چورا یا کلیسای نجات‌دهنده مقدس که معروف به خواهر کوچک مسجد ایاصوفیه می‌باشد داستانی مشابه کلیسای ایاصوفیه دارد . این بنا همان کلیسای سابق بیزانس روم می باشد که اول توسط عثمانی‌ها به‌عنوان مسجد بنا شد و بعدها به‌عنوان موزه و یک جاذبه گردشگری مورد بازدید عموم قرارگرفته است .

قلعه روملی حصار

قلعه روملی حصار یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌ها در بخش دانستنی های ترکیه است .در سال 1452 قلعه روملی در عرض 4ماه ساخته‌شده است .این قلعه که به دستور سلطان محمد با هدف محافظت از شهر در برابر حمله نهایی به قسطنطنیه و سقوط امپرتوری بیزانس روم  بنا شده بود .

این بنا یک قلعه بزرگ و پهناور است که در میان باغ‌ها و برج و باروها قرارگرفته است .قلعه روملی در قسمت اروپایی  و در کم‌عرض ترین قسمت تنگه بسفر قرارگرفته است . امروزه بخش‌های باقی‌مانده از قلعه مورد بازدید توریست‌ها و گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد .

3- مقبره ماسولوس

از دیگر دانستنی های ترکیه  مقبره ماسولوس است .مقبره ماسولوس در شهر بودروم ترکیه قرار دارد  و در حدود 350 سال قبل از میلاد برای حاکمی به همین نام ساخته‌شده است . این بنا  جز عجایب هفت‌گانه جهان می‌باشد و 15 سال پیش قبل از میلاد در اثر یک زلزله تخریب شد . از این اثر تاریخی تنها قسمت‌هایی برجا مانده که تعدادی از مجسمه‌های تزئینی در موزه بریتانیا لندن  قرار دارد .

4- اولین دانشگاه جهان در ترکیه

یکی از دانستنی های ترکیه که جالب است بدانید در مورد دانشگاه‌های کشور ترکیه است. اولین دانشگاه دنیا در کشور ترکیه و در شهر حران ساخته شد. البته در آن زمان با عنوان مدرسه حران شهرت داشت و ازلحاظ سطح علمی و علومی که تدریس می‌شد در حد یک دانشگاه بود . علومی  که در مدرسه حران  تدریس می‌شد شامل ستاره‌شناسی ، فلسفه و دین  بود .

شهر حران امروزه یک مقصد گردشگری مهم برای گردشگران کل دنیاست . البته کشور ترکیه نه‌تنها مقصد موردتوجه‌ی برای تفریح و مسافرت محسوب می‌شود بلکه یک کشور ارزشمند برای تحصیل و سرمایه‌گذاری برای اخذ اقامت نیز می‌باشد.

5- بابانوئل در ترکیه به دنیا آمد

معروف‌ترین بابانوئل جهان در یکی از شهرهای ترکیه به نام پاتارا لیسیا یا دمره  متولد شده است . این شهر آخرین استراحت گاه مریم مقدس می‌باشد  که جایی نزدیک افسس باستان قرار دارد .

6- طولانی‌ترین مسیر اسکی روی برف در ترکیه

مسیر اسکی با ارتفاع 3125 در ترکیه  به‌عنوان طولانی‌ترین مسیر اسکی روی برف شناخته‌شده است . این مکان در قسمت شرقی ترکیه و در شهر ارزروم واقع  گردیده است .

7- بهترین غذاهای ترکیه 

در ترکیه  غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای به وفور مشاهده می‌شود. ترکیه به لذیذترین و  بهترین غذاهای ترکیه شهرت  جهانی دارد . این غذاها تنوع بالایی دارد و ازلحاظ فرهنگ غذایی با ایرانی‌ها اشتراکات زیادی دارد.

 

کوفته (Köfte)

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای این کشور کوفته است . در ایران هم ما در شهرهای مختلف این غذا را به شکل‌های مختلف سرو می‌کنیم  .شکل کوفته در ترکیه متفاوت است و همراه با پلو سرو می‌شود . ترکیبات آن گوشت چرخکرده ، با خرده نان ، پیاز خردشده  و ادویه‌های مختلف می‌باشد که باهم ترکیب می‌کنند و خوب ورز می‌دهند و آن را به شکل‌های مختلفی درمی‌آورند .

دونر کباب (Kebap)

از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ترکی دونر کباب است . این غذا را در ایران هم تهیه می‌شود و در بسیاری از فست فود ها و رستوران مشاهده کرده‌ایم. طرز تهیه این غذا به این صورت است که حجم زیادی از گوشت  یا مرغ را روی سیخ چرخانی به‌صورت لایه‌لایه قرار می‌دهند و این آهسته شروع به پختن می‌کند . این غذا را همراه با پیاز و فلفل و به‌صورت ساندویچی یا پرسی سرو می‌کنند .

لاهماجون (Lahmacun)

لاهماجون از گوشت چرخکرده ، سبزیجات خردشده ، پیاز ، گوجه‌فرنگی  ، جعفری و ادویه‌هایی مثل آویشن ، فلفل ، دارچین ، زردچوبه  تشکیل‌شده است  این ترکیبات را روی خمیر ریخته و در فر می‌گذارند .  انواع مختلفی دارد و این ترکیب یک نوع از آن بود . می‌توان گفت ظاهری شبیه پیتزا دارد و گاها به آن پیتزا ترکی هم گفته می‌شود .

مزه

مزه در ترکیه بسیار متنوع است . از بهترین‌های مزه یا پیش‌غذا در ترکیه می‌توان به فاوا و کوپوگلو اشاره کرد . فاوا همان لوبیای پخته و له‌شده است و کوپوگلو ترکیب بادمجان سرخ‌شده با سس گوجه‌فرنگی و ماست است که به‌عنوان پیش‌غذا استفاده می‌شوند .

8- حمل‌ونقل و گشت‌و‌گذار در ترکیه

حمل‌ونقل آسان یکی از موضوعات مورد اهمیت برای مهاجرت و مسافرت است . از امتیازات حمل‌ونقل آسان علاوه بر موضوع صرفه‌جویی درزمان ، جلوگیری از هدر رفتن منابع  مالی مهاجر یا توریست است . ترکیه به‌عنوان ششمین مقصد  توریستی جهان همواره سعی می‌کند استانداردهای جهانی حمل‌ونقل را رعایت کند و تاکنون موفق نیز بوده است . از تاکسی تا قطار ، مونوریل و اتوبوس و قایق همه از امکاناتی است که به شهروندان و مهاجرین خدمات‌رسانی می‌کنند . سرویس‌هایی چون تاکسی‌های اینترنتی نیز مثل ایران در آنجا وجود دارد .

9- شهرهای توریستی کشور ترکیه

آنکارا

آنکارا، پایتخت کشور ترکیه، دومین شهر بزرگ ترکیه بعد از استانبول است. این شهر در یکی از خشک‌ترین مناطق ترکیه واقع شده است اما به‌دلیل آنکه بخش اعظم آن با پوشش گیاهی نواحی استپ احاطه‌شده منطقه‌ای سرسبز به شمار می‌رود. از مکان ها و موزه‌های دیدنی شهر آنکارا می‌توان قلعه‌ی آنکارا، موزه‌ی فضای باز آلتینکوی، موزه‌ی تمدن‌های آناتولی و آکواریوم آکوا وگا را نام برد.

استانبول

کمتر کسی از ایران هست که نام استانبول را نشنیده باشد. استانبول با وسعتی در حدود 1500 کیلومتر از معروف‌ترین شهرهای ترکیه است. این شهر در محدوده تنگه بسفر و دریای مرمره قرارگرفته و قلب تپنده اقتصادی و فرهنگی به شمار می‌رود . از جاذبه‌های استانبول می‌توان به قصر توپ قاپی یا توپ کاپی ، روملی حصار ، بازار بزرگ استانبول ، مناطق ساحلی استانبول و مراکز خرید مدرن اشاره کرد .

ازمیر

سومین شهر بزرگ معروف و دیدنی ترکیه ازمیر است. یک شهر ساحلی در کنار دریای اژه می‌باشد که میزبان بسیاری از گردهمایی‌ها وکنگره های صنعتی ، علمی و تجاری بوده است . ازجمله مکان‌های دیدنی این شهر مسجد حصار ، شهر باستانی افه سوس ، باغ‌وحش و پارک آبی ازمیر می‌توان اشاره کرد.

بدروم

بدوروم شهری در قسمت جنوبی منطقه اژه که میزبان یکی از عجایب هفتگانه در جهان می‌باشد . پیش‌تر راجع به عجایب هفتگانه گفتیم  و این تنها جاذبه‌ی بدروم نیست . از مکان خای گردشگری و پرطرفدار بدروم می‌توان به موزه هنر زکی مورن ، جزیره خرگوش ، آرامگاه هالیکارناسوس و موزه باستان‌شناسی زیرآب بدروم اشاره کرد .

مارماریس

شهر مارماریس در جنوب غربی ترکیه و از مناطق ساحلی این کشور است که در امتداد ریویرا واقع‌شده است . جاذبه‌های گردشگری زیادی در مارماریس دیده می‌شود. از این میان می‌توان به فواره‌های رقصان ، کوه‌های مارماریس ، پارک آبی و آرامگاه صخره‌ای ساریان اشاره کرد.

۱۰گونه‌های گیاهی و جانوری کشور ترکیه

شرایط جغرافیایی و آب و هوایی ترکیه ازجمله موارد مهم برای توریستان و مهاجران این کشور است .بهتراست قبل از اقدام به اقامت ترکیه و یا سفر به آنجا از شرایط جغرافیایی و طبیعت آنجا آگاهی لازم پیدا کنید. بیش از 9000 گونه گیاهی در این کشور وجود دارد که در حدود 3000 مورد از گیاهان بومی آنجاست. این 3000 گونه در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شوند . همچنین تنوع گونه‌های جانوری نیز در ترکیه بسیار است و انواع مختلفی ازجمله پرندگان ، ماهی‌ها و 40هزار  گونه جانوری دیگر پیدا می‌شود .نکته جالب اینجاست که تنوع گونه‌ها جانوری از گیاهی در ترکیه بسیار بیشتر است . به‌طوری‌که در اروپا این تعداد 60 هزارتا  و در ترکیه بیش از 80 هزار نوع است.

وب سایت ترامند ، انجام امور مهاجرتی ترکیه

ارسال دیدگاه