اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان | بررسی صفر تا صد آن در سال 2022

در این محتوا میخواهیم شیوه های مناسب اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان را به شما بگوییم

در سال‌های اخیر بسیاری از فعالین اقتصادی ایران و یا کسانی که به دنبال زندگی منفاوت تر در کشور ترکیه می باشند، به دنبال اخذ اقامت ترکیه و مورد استفاده قرار دادن مزیت های آن هستند.

اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان

قبل از آنکه به بررسی شیوه های دریافت اقامت ترکیه بپردازیم، مطلوب است ابتدا مسائل پایه مهاجرت مطالبی را بیان کنیم تا فهم این محتوا برای شما راحت ترشود. قبل از هر چیز لازم است که بدانیم اقامت چیست و فرق آن با ویزای ترکیه و فرق آن با پاسپورت ترکیه چیست؟

اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان

 

  • ویزای ترکیه :

مجوزی است که با برخوردار بودن از آن اجازه ورود به خاک ترکیه برای شما فراهم است و خوشبختانه کشور ترکیه دارای روابط دوستانه‌ای با کشور ایران می باشد.

ایرانیان قادر خواهند بود بدون نیاز به دریافت ویزای ترکیه به این کشور ورود کنند و به مدت حداکثر 90 روز در این کشور می توانند اقامت توریستی داشته باشند، اما برای تحصیل و یا کار در ترکیه حتی ایرانیان نیز لازم است که نسبت به دریافت ویزای تحصیلی یا ویزای کار ترکیه اقدام کنند. 

  • اقامت ترکیه :

زمانی که ویزای ترکیه را دریافت کرده و به کشور ترکیه ورود پیدا کردید، حال شما از اقامت ترکیه برخوردار هستید. اگر بدون ویزا به ترکیه سفر کرده باشید، اقامت ترکیه شما 90 روز اعتبار دارد؛ اما اگر با سایر ویزاهای ترکیه وارد خاک این کشور شده باشید، مجوزهای اقامتی برای شما صادر خواهد شد که مدت زمان طولانی‌تری می توانید در این کشور بمانید.

به اقامت هایی که از مدت محدودی برخوردار هستند (مثلا یکسال) به اقامت موقت ترکیه معروف می باشند و به مجوزی که بر اساس آن می‌توانید برای مدت زمان نامحدود در کشور ترکیه اقامت داشته باشید، اقامت دائم ترکیه نیز گفته می شود که برای اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان به صورت دائم، شرایطی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • پاسپورت ترکیه :

تحت شرایط خاصی که در این محتوا به آن خواهیم پرداخت، قادر خواهید بود حق شهروندی کشور ترکیه را دریافت کرده و پاسپورت ترکیه بگیرید. در این صورت شما از تابعیت کشور ترکیه برخوردار خواهید بود و مانند یک شهروند عادی کشور ترکیه به حساب می آیید.

با برخوردار بودن از پاسپورت ترکیه از تمام حقوق مردم ترکیه بهره‌مند خواهید بود و قادر خواهید بود به صورت نامحدود در این کشور زندگی کنید، به کار بپردازید و تحصیل کنید.

چنانچه قصد دارید برای اقامت موقت یا اقامت دائم ترکیه اقدام کنید، توصیه می شود در ابتدا که از شرایط زندگی و کار در این کشور آگاهی کامل پیدا کنید و سپس به برای دریافت اقامت ترکیه اقدام نمایید.

مزایای اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان

ترکیه کشوری با سبک زندگی اروپایی و آسیایی است. به علت همسایگی با کشور ایران، مردم ترکیه در بسیاری از فرهنگ‌ها و سبک زندگی تشابهات زیادی با مردم ایران دارند اما از طرف دیگر ترکیه با کشورهای اروپایی نیز همسایه است و به همین دلیل زندگی در ترکیه ترکیبی از سبک زندگی اروپایی را نیز در خود دارد.

مزایای اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان نسبت به اخذ اقامت در کشورهای اروپایی دیگر زیادتر است و حتی با داشتن اقامت موقت ترکیه نیز دامنه زیادتری از امکانات و اختیارات در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مزایای اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان

روند اخذ اقامت ترکیه

قبل از گرفتن اقامت ترکیه باید با انواع اقامت ترکیه آشنایی داشته باشید. بیشتر متقاضیان اقامت ترکیه فقط به دنبال پاسخ سوال ” چگونه اقامت ترکیه بگیریم ؟ ” هستد، در حالی که آگاهی یافتن از انواع اقامت ترکیه اولین قدمی است که باید برای شروع روند اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان برداشت.

روند اخذ اقامت ترکیه

انواع اقامت ترکیه

در صورتی که تمایل دارید اقامت ترکیه را بگیرید، ابتدا باید تعیین کنید که از زندگی در ترکیه چه هدفی دارید و به چندسال اقامت در ترکیه نیاز دارید، بعد از آن باید درباره یکی از شیوه های دریافت اقامت که در متن پایین شرح داده می شود، تصمیم‌گیری نمایید:

اقامت توریستی یکساله ترکیه

اقامت توریستی یک ساله ترکیه یا به بیان راحت تر اقامت یکساله ترکیه مخصوص کسانی است که تمایل دارند از اقامت موقت در ترکیه برخوردار شوند. با این نوع از اقامت نمی‌توانید دارای حق شهروندی و پاسپورت ترکیه باشید.

اقامت یکساله ترکیه با شیوه های متنوعی قابل دریافت می باشد، اما نکته مهم این است که یعد از سال 2020 قانونی در ترکیه اجرا شد که دیگر شرایط تمدید اقامت توریستی یک ساله ترکیه با یک شیوه وجود ندارد.

یعنی به عنوان مثال اگر از طریق اجاره خانه در ترکیه اقامت یکساله دریافت کرده باشید، یعد از گذشت یکسال دیگر نمی توانید از طریق پرداخت اجاره این نوع اقامت را تمدید کنید و بایستی به علاوه اجاره خانه واجد شرایط، به دنبال یکی دیگر از شیوه های اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان نیز باشید.

اقامت توریستی یکساله ترکیه، روشی ساده و ارزان برای زندگی در ترکیه محسوب می شود. در صورتی که می‌خواهید برای زندگی در ترکیه تصمیم‌گیری نمایید، مطلوب است ابتدا با دریافت اقامت یکساله شروع کنید و بعد از مدتی زندگی در ترکیه، تصمیم خود را در مورد اقامت دائم در ترکیه قطعی کنید.

اقامت دائم ترکیه

با برخوردار بودن از  اقامت دائم ترکیه می‌توانید بیش از یکسال در ترکیه زندگی کنید. فقط با داشتن اقامت دائم ترکیه می‌توانید شرایط دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه را داشته باشید.

این نوع از اقامت به کسانی اختصاص دارد که قصد زندگی دائمی در کشور ترکیه یا قصد اخذ پاسپورت این کشور را دارند. گرفتن اقامت دائم ترکیه در مقایسه با  اقامت یکساله ترکیه شیوه ای سخت تر و پرهزینه تر می باشد.

روش های اخذ اقامت ترکیه

همانطور که بالاتر گفته شد دریافت اقامت ترکیه به دو بخش کلی اقامت های توریستی یکساله ( اقامت یک ساله ترکیه ) و اقامت دائم ترکیه تقسیم بندی می‌شوند. در این قسمت به طور کامل توضیح خواهیم داد که به چه شیوه هایی می توانید برای اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان را به صورت یکساله یا دائم اقدام کنید.

روش های اخذ اقامت ترکیه

این نکته را در نظر داشته باشید که شما با برخوردار بودن از  اقامت توریستی یک ساله ترکیه و تمدید آن به شیوه های گوناگون، نمی‌توانید پاسپورت ترکیه را دریافت کنید و چنانچه  قصد زندگی همیشگی در ترکیه و دریافت پاسپورت ترکیه را دارید باید اقامت دائم این کشور را به دست آورید.

اقامت ترکیه با اجاره خانه

ساده ترین شیوه اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان، اجاره خانه در این کشور است. در صورتی که در یکی از شهرهای ترکیه خانه اجاره کنید، اقامت ترکیه بدون شرط حضور را از آن خود خواهید کرد.

نکته مهمی که باید آن را در نظر داشته باشید این است که با اجاره خانه در ترکیه اقامت یکساله توریستی این کشور را اخذ می‌کنید و نمی‌توانید به وسیله این اقامت پاسپورت کشور ترکیه را دریافت نمایید.

همینطور داشتن اقامت ترکیه با اجاره خانه، به شما اجازه کار در این کشور داده نمی شود  و برای کار در ترکیه حتما باید مجوز کار ترکیه را دریافت نمایید.

اقامت ترکیه با اجاره خانه

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که اجاره خانه در ترکیه در همه شهرها و محله‌ها امکان‌پذیر نیست، برای نمونه نمی‌توان با اجاره خانه در محله های اسنیورت و فاتیح استانبول اقامت توریستی ترکیه را دریافت کرد.

در بعضی مواقع نیز علاوه بر هزینه های اجاره خانه، هزینه های دیگری نظیر خدمات شهری از مستاجر درخواست می‌شود که این موضوعات بیشتر در قراردادهای اجاره خانه ایران به چشم نمی خورد.

شرایط دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید خانه

برای آنکه با خرید خانه در ترکیه بتوانید پاسپورت ترکیه را به دست آورید، باید خانه خود را با شرایط زیر تهیه نمایید:

  • ارزش خانه خریداری شده یا مجموع ارزش خانه های خریداری شده شما در ترکیه، باید بالاتر از 250000 دلار باشد(البته این مبلغ ثابت نمی باشد).
  • خانه به صورت نقد خریداری شود.
  • تا سه دست قبل به تحت مالکیت افراد خارجی نبوده باشد. (یعنی سه مالک قبلی این خانه خارجی نباشند.)
  • تا سه سال اجازه فروش خانه ای را که جهت دریافت حق شهروندی خریداری می‌کنید، نخواهید داشت.
  • اجازه اجاره دادن خانه و خانه های خود را دارید و به این شکل می‌توانید کسب درآمد کنید.
  • هیچ نیازی به حضور در ترکیه نیست و بدون حضور در ترکیه نیز می‌توانید پاسپورت ترکیه را اخذ کنید.

اقامت ترکیه از طریق کار

 

اقامت ترکیه از راه کار یکی از پرطرفدارترین شیوه ها برای اخذ  اقامت ترکیه است که می‌تواند یعد از چند سال به دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه نیز کشیده شود.

اقامت کاری ترکیه جزو  اقامت های دائمی ترکیه به حساب می آید و می‌توان آن را سالانه تمدید کرد. هر شخص خارجی که 5 سال در ترکیه کار کند و بیمه و مالیات خود را بپردازد، دارای شرایط دریافت حق شهروندی و پاسپورت ترکیه می باشد.

اقامت ترکیه از طریق کار

برای کار در ترکیه حتما بایستی از مجوز کار برخوردار باشید، در ترکیه به مجوز کار چالیشما ایزین گفته می‌شود و داشتن کارت چالیشما ایزین جهت کار در ترکیه ضروری می باشد.

کار در ترکیه بدون داشتن کارت چالیشما ایزین تخلف محسوب می شود و دارای مجازات است. در صورتی که می خواهید در ترکیه کار کنید، اول باید کار مناسب پیدا کنید و سپس نسبت به دریافت کارت چالیشما ایزین و ویزای کار ترکیه اقدام کنید.

اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان از طریق ثبت شرکت

گرفتن اقامت ترکیه از راه ثبت شرکت یکی از کاربردی‌ترین و تاثیرگذار ترین شیوه ها برای افراد متمکن و مدیران کسب و کار است. شما می‌توانید فقط با به پایان رساندن مراحل ثبت شرکت در ترکیه و حتی بدون راه اندازی شرکت خود، اقامت یک ساله ترکیه را دریافت نمایید.

در صورت تمایل می‌توانید این اقامت موقت ترکیه را دو بار دیگر و هر بار به مدت دو سال تمدید نمایید. سادگی و سرعت در پروسه ثبت شرکت در ترکیه که بین 3 تا 8 روز طول می کشد و همینطور نداشتن شرایط حضور برای دریافت اقامت ترکیه ، از مزایای اصلی اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان از راه ثبت شرکت می باشد.

از جمله معایب این روش که می توان به آن اشاره کرد عبارتست از ضرورت اجاره یا خرید دفتر برای شرکت و هزینه 4000 دلاری آن، که این دریافت اقامت ترکیه از راه ثبت شرکت را برای افراد فاقد تمکن مالی کمی دشوار می باشد.

اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان از طریق ثبت شرکت

در صورت فعال نگه داشتن شرکت به مدت 5 سال و همینطور در صورتی که شرکت شما از سرمایه‌ای به اندازه 100000 لیر ترکیه برخوردار باشد، شرایط  دریافت اقامت دائم ترکیه و همینطور دریافت پاسپورت ترکیه نیز وجود دارد.

چنانچه شما یک کارآفرین باشید، گرفتن اقامت ترکیه از راه  ثبت شرکت موقعیت ایده آلی است که به وسیله آن علاوه بر دریافت اقامت موقت ترکیه، شرایط دریافت اقامت دائم ترکیه و دریافت پاسپورت ترکیه را نیز خواهید داشت که می توانید در وب سایت وزارت امور خارجه ترکیه این شرایط را مطالعه نمایید.

اقامت ترکیه از طریق تحصیل

تحصیل در ترکیه یکی از مناسب ترین گزینه ها برای دریافت اقامت ترکیه می باشد. با تحصیل در ترکیه به شما اقامت توریستی تعلق می گیرد  و تا پایان دوره تحصیل خود می‌توانید در ترکیه اقامت داشته باشید.

 

اقامت ترکیه از راه تحصیل یکی از شیوه هایی است که به طور معمول برای تمدید اقامت توریستی ترکیه ( اقامت یکساله ترکیه ) به کار برده می‌شود. اقامت ترکیه از راه تحصیل مزیت های زیادی دارد که این موارد به شرح زیر می باشد:

اقامت ترکیه از طریق تحصیل

  • می‌توانید در حین تحصیل زبان ترکی را یاد بگیرید و با فرهنگ و چگونگی زندگی در ترکیه آشنایی پیدا کنید، به این صورت می‌توانید به شیوه مناسب تری اقامت ترکیه را اخذ کنید.
  • امکان کار در حین تحصیل در ترکیه فراهم است و به این شکل می‌توانید بعد از تحصیل کار مناسبی پیدا کنید و اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل نمایید. 
  • با طی کردن دوره های آموزش زبان ترکی نیز می‌توان اقامت ترکیه از راه تحصیل را به کسب کرد  که معمولا مردم به این شیوه اقامت ترکیه از راه تومر یا اقامت ترکیه از طریق دوره زبان ترکی می‌گویند. شما با یادگیری زبان ترکی شانس بیشتری برای پیدا کردن کار در ترکیه خواهید داشت و طی کردن این دوره زبان در کشور ترکیه باعث می شود با  نحوه زندگی در ترکیه نیز آشنا شوید.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده دریافت اقامت ترکیه از راه تحصیل را می‌توان یکی از اصولی ترین راه های اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان معرفی کرد. 

اقامت خود حمایتی ترکیه

اقامت خود حمایتی ترکیه و یا اقامت ترکیه از راه تمکن مالی به اشخاصی اختصاص داده می شود که از تمکن مالی خوبی برخوردار باشند و به عبارتی با هزینه شخصی بتوانند از پس خودشان برآیند و هزینه های زندگی خود را پرداخت کنند.

بنابراین این روش مناسب بازنشستگان و سرمایه گذارانی است که از ماهانه درآمد ثابتی برخوردار هستند. در این شیوه نیازی به انتقال سرمایه متقاضی به کشور مقصد و یا ثبت شرکت در این کشور نخواهد بود.

از این شیوه  قادر خواهید بود به آسانی اقامت ترکیه را برای خود و خانواده‌تان به دست  آورید. مدت زمان صدور ویزای تمکن مالی  ۱ سال است که از قابلیت تمدید نیز برخوردار است.

اقامت خود حمایتی ترکیه

ثابت کردن تمکن مالی از شیوه های گوناگون دریافت اجاره نامه ملک، سود سپرده بانکی، اوراق بهادار شامل سود و حقوق بازنشستگی میسر می‌باشد. درخواست کننده دریافت اقامت خود حمایتی ترکیه، بایستی صاحب سند ملکی شش دانگ در ایران و یا سپرده بانکی یک ساله باشد.

شرایط دریافت اقامت موقت ترکیه از راه تمکن مالی، بسیار آسان است و در صورت توان پرداخت هزینه‌های اجاره یکساله آپارتمان در ترکیه که درشهر استانبول، کمی گرانتر از دیگر شهرهای ترکیه می باشد و ثابت کردن دارایی به میزان حداقل 6000 دلار برای هرنفر، اقامت یکساله ترکیه به فرد تعلق می گیرد که قابلیت تمدید دارد.

اقامت ترکیه از راه ازدواج

یکی از شیوه هایی که اکثرا در تمام کشورها برای دریافت اقامت مطرح است، راه ازدواج با شهروندان آن کشور است. این شیوه برای اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان نیز کاربرد دارد و دریافت اقامت ترکیه از راه ازدواج شدنی می باشد.

مزیتی که ازدواج با یک شهروند ترک با خود به همراه دارد این است که مردم ایران و ترکیه از لحاظ فرهنگی شباهت زیادی با یکدیگر دارند و ازدواج شهروندان این دو کشور با یکدیگر امری شدنی در مقایسه با  کشورهای دیگر به نظر می‌رسد و امکان آشنایی شهروندان دو کشور و ازدواج آنان با یکدیگر زیاد است.

با توجه به مزایای گفته شده، ازدواج با یک شهروند ترکیه به آسانی و در مدت زمان کم باعث می شود که اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت نمایید.

 

به دلیل تقلب‌هایی که ممکن است در شیوه اقامت ترکیه از راه ازدواج صورت بگیرد، دولت ترکیه سختگیری و ارزیابی زیادی بر روی این موضوع دارد و شما حداقل باید 5 سال با یک شهروند ترکیه زندگی کنید و یه سور معمول بعد از گذشت 3 سال از این 5 سال می‌توان اقامت دائم ترکیه را کسب کرد.

یکی از عیب های اصلی این شیوه که می توان ب آن اشاره کرد این است که دولت ترکیه در مدت این 3 سال اجازه اقامت موقت برای فرد مزدوج با شهروند ترک صادر نمی‌کند.

بنابراین فرد مزدوج با شهروند ترکیه در این مدت باید برای کار یا تحصیل در ترکیه، تقاضای ویزای بدهد و بدون برخوردار بودن از این ویزاها، اجازه کار و تحصیل در ترکیه را ندارد و نمی‌تواند بیش از حد تعیین شده در این کشور اقامت داشته باشد. این مسئله کمی دریافت اقامت ترکیه از راه ازدواج را دشوار ترمی‌کند.

افراد زیر 18 سال در ترکیه کودک محسوب می شوند و برای اقامت آنها مهم است که بدانند والدین آنها چه کسانی هستند و همچنین رضایت والدین آنها الزامی است.

اقامت ترکیه از راه ازدواج

اگر پدر و مادر هر دو بخواهند اقامت خود را دریافت کنند، فقط شناسنامه، یعنی ترجمه شناسنامه فرزند لازم و کافی است. و اگر یکی از والدین فقط قصد اقامت داشته باشد در این صورت رضایت طرفی که قصد اقامت در ترکیه را ندارد باید ترجمه رسمی و مهر سفارت نقش بسته و رضایت خود را برای اقامت فرزند در خارج از کشور اعلام کند.

در فرم رضایت در صورت طلاق گرفتن والدین، طرف مقیم ترکیه باید یک سند رسمی ترجمه شده از دادگاه ممهور به مهر سفارت حضانت فرزند داشته باشد. اما اگر یکی از والدین فوت کرده باشد، طرف دیگر باید مدرک رسمی و ترجمه شده فوت را بیاورد.

اگر فردی زیر 18 سال قصد دارد به تنهایی در ترکیه اقامت کند، باید رضایت ترجمه شده والدین برای اقامت فرزندش در ترکیه ارائه شود و فرد دیگری در ترکیه نیز باید کفایت متقاضی را بپذیرد.

ترکیه در سطوح مختلف گردشگری، سرمایه گذاری، پزشکی و علمی مرکز جاذبه های منطقه بوده است و بی شک عنصر انسانی محور همه رویدادهای قبلی بوده است.

بنابراین سازماندهی و تسهیل حرکت آن به ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع باعث می شود تا در مورد اجازه اقامت دائم ترکیه و انواع اقامت ترکیه صحبت کنیم.

شرایط مهم برای دریافت اقامت دائم ترکیه

شرایط اقامت دائم ترکیه باید قبل از درخواست برای آن طبق مقررات زیر در نظر گرفته شود:

شرایط مهم برای دریافت اقامت دائم ترکیه

  • اجازه اقامت دائم در خاک ترکیه با موافقت وزارت کشور به یک مقیم خارجی که به طور مداوم در خاک ترکیه به مدت هشت سال بدون وقفه اقامت داشته باشد اعطا می شود.
  • طبق ماده 38 قانون، هشت سال بدون وقفه محاسبه می شود که نیمی از مدت مجوز اقامت دانشجویی و طول مدت سایر مجوزهای اقامت به طور کامل محاسبه می شود.
  • ساکن باید درآمد کافی برای تأمین معیشت خود و خانواده اش به طور منظم داشته باشد.
  • فرد مقیم باید دارای بیمه درمانی معتبر باشد.
  • نباید تهدیدی برای نظم عمومی و امنیت عمومی باشد.
  •  

مزایا مجوز اقامت دائم ترکیه

  • اتباع خارجی که دارای مجوز اقامت طولانی مدت هستند، ممکن است از اکثر حقوق اعطا شده به یک شهروند ترکیه برخوردار شوند، به جز برخی از حقوق اولیه مانند: (نامزدی، انتخاب، مناصب دولتی، واردات خودرو).
  • مقیم دائم از انجام خدمت سربازی معاف است.
  • دارنده مقیم دائم باید حقوق بیمه شده خود را حفظ کند.
  • اجازه اقامت دائم در ترکیه به صورت نامحدود (بدون محدودیت) صادر می شود.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت طولانی مدت در ترکیه

  • فرم درخواست برای اجازه اقامت.
  • اصل و کپی گذرنامه یا سند مسافرتی.
  • ارائه مدرک اجازه اقامت قبلی.
  • دو قطعه عکس در اندازه پاسپورت.
  • سندی که نشان می دهد متقاضی طی سه سال گذشته هیچ گونه کمک اجتماعی از نهادها و سازمان های مردم نهاد دریافت نکرده است.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اقامت طولانی مدت در ترکیه

  • بیانیه ای که نشان می دهد منابع مالی کافی و بادوام در طول مدت اقامت در ترکیه است.
  • سند بدون محکومیت
  • بیمه درمانی
  • درخواست اقامت دائم
  • آدرس خانه

مدارک ذکر شده در بالا بایستی در یک پرونده به وزارت کشور ترکیه – اداره کل اداره مهاجرت ارائه شود.

دلایل رد یا لغو اجازه اقامت دائم برای اتباع خارجی در ترکیه

اقامت دائم ترکیه در موارد زیر قابل رد یا لغو است:

  • در صورتی که خارجی تهدیدی جدی برای نظم و امنیت عمومی باشد.
  • اگر بیش از یک سال بدون وقفه در خارج از ترکیه اقامت داشته باشد، به استثنای شرایط بهداشت، آموزش و خدمات عمومی اجباری در کشورش.
  • در این موارد طبق سیستم اقامت ترکیه، مجوز اقامت طولانی مدت توسط اداره مهاجرت استان های ترکیه قابل لغو می باشد.

مجوز اقامت ترکیه مجوزی است برای اقامت بیش از سه ماه در ترکیه به منظور اقامت، کار یا تحصیل. اجازه اقامت شما را قادر می سازد در ترکیه زندگی کنید، تحصیل کنید، ازدواج کنید، به گواهینامه رانندگی ترکیه تبدیل شوید، شماره مالیاتی بگیرید، حساب بانکی باز کنید، ملک بخرید، سرمایه گذاری کنید و موارد دیگر.

اگر هدف شما از مهاجرت به ترکیه کار است، فقط به یک مجوز کار نیاز دارید که به عنوان مجوز اقامت نیز عمل می کند.

هر فردی که به قصد اقامت بیش از سه ماه در این کشور به ترکیه نقل مکان می کند، پس از ورود باید مجوز اقامت ترکیه را دریافت کند. بدون اجازه اقامت، اقامت شما در ترکیه غیرقانونی تلقی می شود.

اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق کند، از این شرط معاف خواهید بود:

شما یک “گواهی ثبت” برای درخواست حفاظت بین المللی دارید.
بر اساس کنوانسیون های متقابل یا چند جانبه که جمهوری ترکیه نیز عضو آن است، از مجوز اقامت معاف هستید.
شما یک افسر دیپلماسی یا کنسولگری هستید که در ترکیه دفتر دارید.
شما برای دفاتر نمایندگی موسسات بین المللی در ترکیه کار می کنید.
شناسنامه شما حاوی یکی از برچسب های زیر است:
“متقاضی حمایت بین المللی”
“وضعیت حفاظت بین المللی”
“بی تابعیتی”
شما یک مجوز کار معتبر دارید.

اجازه اقامت خانواده؛ اجازه اقامت خانواده را می توان به همسر خارجی یک تبعه ترکیه، فرزندان خردسال وی و فرزند خارجی تحت تکفل وی اعطا کرد. اسپانسر باید درآمد کافی برای حمایت از متقاضیان اجازه اقامت داشته باشد تا بتواند مجوز را دریافت کند.

مجوز اقامت دانشجویی؛ اگر با هدف ثبت نام در آموزش ابتدایی یا متوسطه در ترکیه هستید، می توانید اجازه اقامت دانشجویی دریافت کنید. اگر قبلاً مجوز اقامت خانوادگی دارید، به این مجوز نیاز نخواهید داشت.

همچنین اگر قصد دارید در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، آموزش تخصصی پزشکی و آموزش تخصصی دندانپزشکی در مقاطع بالاتر تحصیل کنید، واجد شرایط درخواست این اقامت خواهید بود.

اجازه اقامت طولانی مدت؛ اگر حداقل به مدت هشت سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشید، با مجوز اقامت صادر شده توسط مقامات ترکیه، می توانید درخواست مجوز طولانی مدت ترکیه را ارائه دهید که اعتبار نامحدودی دارد.

توجه داشته باشید که اگر برای مدت مشخص شده در ترکیه به عنوان پناهنده، پناهنده مشروط و دارندگان وضعیت حمایت ثانویه، دارندگان مجوز اقامت بشردوستانه و حمایت موقت در ترکیه اقامت داشته اید، واجد شرایط درخواست نیستید.

مجوز اقامت بشردوستانه؛ اگر بدون ویزا یا اجازه اقامت معتبر در ترکیه هستید، اما تصمیمی برای اخراج شما اتخاذ نشده است، منتظر اخراج خود هستید یا به دلایل اضطراری نمی توانید به کشور محل اقامت خود بازگردید، می توانید برای این اجازه اقامت اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای اجازه اقامت ترکیه
در روز انتصاب، باید چندین سند را به نزدیکترین دفتر اداره کل مدیریت مهاجرت ارائه دهید. مدارک مورد نیاز برای اجازه اقامت ترکیه به شرح زیر است:

فرم درخواست اجازه اقامت
چهار عکس بیومتریک
اصل پاسپورت
کپی محضری گذرنامه یا سند مسافرتی.
اثبات منابع مالی کافی و پایدار برای مدت اقامت. شما باید ثابت کنید که حداقل 500 یورو برای هر ماه که در ترکیه سپری می کنید در بانک خود دارید یا مدرکی ارائه دهید که نشان دهد این مبلغ را ماهانه دریافت خواهید کرد.
مدارک بیمه سلامت.
توجه داشته باشید که با توجه به وضعیت شما، نوع اجازه اقامتی که برای آن درخواست می کنید و ملیت شما، ممکن است مجبور شوید مدارک اضافی را ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که همه آنها را در صورت لزوم به موقع ارسال کنید.

اعتبار مجوز اقامت در ترکیه به نوع مجوزی که شما دارید بستگی دارد، به شرح زیر:

  • اجازه اقامت کوتاه مدت می تواند حداکثر برای دو سال در یک زمان صادر شود. مجوزهای اقامت طولانی مدت با اعتبار نامحدود صادر می شود.
  • اعتبار مجوز اقامت دانشجویی به مدت زمان تحصیل بستگی دارد. اگر دوره تحصیل شما کمتر از یک سال باشد، مدت اجازه اقامت نمی تواند از دوره تحصیل تجاوز کند.
  • اجازه اقامت خانواده ممکن است برای یک دوره حداکثر سه سال در یک زمان صادر شود. مجوز اقامت بشردوستانه حداکثر برای مدت یک سال اعطا و تمدید می شود. اجازه اقامت برای قربانیان قاچاق انسان برای مدت سی روز صادر می شود.

اعتبار مجوز اقامت

اعتبار مجوز اقامت در ترکیه به نوع مجوزی که شما دارید بستگی دارد، به شرح زیر:

اعتبار مجوز اقامت

  • اجازه اقامت کوتاه مدت می تواند حداکثر برای دو سال در یک زمان صادر شود.
  • مجوزهای اقامت طولانی مدت با اعتبار نامحدود صادر می شود.
  • اعتبار مجوز اقامت دانشجویی به مدت زمان تحصیل بستگی دارد. اگر دوره تحصیل شما کمتر از یک سال باشد، مدت اجازه اقامت نمی تواند از دوره تحصیل تجاوز کند.
  • اجازه اقامت خانواده ممکن است برای یک دوره حداکثر سه سال در یک زمان صادر شود.
  • مجوز اقامت بشردوستانه حداکثر برای مدت یک سال اعطا و تمدید می شود.

اجازه اقامت در ترکیه به تاییدیه و مجوز رسمی برای یک فرد برای اقامت بیش از سه ماه در این کشور در طی نیم سال اشاره دارد. به طور کلی برای افرادی صادر می شود که قصد دارند برای مدت طولانی در ترکیه بمانند، چه برای مقاصد کار، تحصیل یا اسکان.

مدت زمان طولانی، چه برای اهداف کار، تحصیل یا اسکان. دریافت اجازه اقامت به این معنی است که می توانید زندگی کنید، تحصیل کنید، ازدواج کنید، شماره مالیات بگیرید، حساب بانکی باز کنید، به گواهینامه رانندگی ترکیه تبدیل شوید، ملک بخرید، در هر بخش سرمایه گذاری کنید و از بیشتر امتیازاتی که شهروندان ترکیه انجام می دهند بهره مند شوید.

با این حال، اگر برای کار به ترکیه می‌روید، نیازی به اجازه اقامت ندارید، بلکه به اجازه کار ترکیه نیاز ندارید زیرا اجازه اقامت شما خواهد بود.

انواع اجازه اقامت ترکیه:

ترکیه مجوزهای اقامت بسیاری را ارائه می دهد. نوع مجوز مورد نیاز شما به نوع ویزای شما، مدت اقامت مورد نظر در کشور و هدف درخواست بستگی دارد. در زیر مروری بر انواع مختلف مجوز اقامت ترکیه ارائه شده است.

انواع اجازه اقامت ترکیه

اجازه اقامت کوتاه مدت:

این یکی از پرتقاضاترین مجوزهای اقامت در ترکیه است. اگر اقامت شما در ترکیه به هر یک از دلایل / اهداف زیر باشد، می توانید برای این مجوز اقدام کنید.

  • تحقیق علمی
  • ایجاد پیوندهای تجاری/کسب و کار
  • در یک برنامه آموزشی ضمن خدمت شرکت کنید
  • برای آموزش یا هر هدفی که در چارچوب برنامه های تبادل دانشجو باشد.
  • گردشگری
  • برای دریافت درمان پزشکی به شرطی که ناقل بیماری نباشید که تهدیدی برای سلامت عمومی محسوب می شود
  • برای شرکت در دوره های آموزش ترکی

چگونه برای اجازه اقامت ترکیه اقدام کنیم؟

اگر می خواهید برای اجازه اقامت ترکیه اقدام کنید، باید مراحل مختلفی را دنبال کنید. اولاً، لطفاً به یاد داشته باشید که فقط ظرف یک ماه پس از ورود خود به کشور می توانید برای اجازه اقامت اقدام کنید.

مرحله بعدی و مهم این است که تعیین کنید به کدام نوع اجازه اقامت نیاز دارید. پس از تصمیم گیری، لطفاً فرم درخواست آنلاین https://e-ikamet.goc.gov.tr/ را تکمیل کنید.

شما باید مشخصات شخصی و حرفه ای مانند نام کامل، نام خانوادگی، نام والدین، تاریخ تولد، ملیت، شماره تلفن و غیره را ارائه دهید.

چگونه برای اجازه اقامت ترکیه اقدام کنیم؟

پس از ارسال فرم، برای رزرو وقت با نزدیکترین اداره کل مدیریت مهاجرت، باید به وب سایت سامانه مرکزی قرار ملاقات مراجعه کنید. این فرآیند مشابه فرآیند درخواست خواهد بود.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که فرم دیگری را تکمیل کرده و مشخصات اقامت خود در ترکیه را ارائه دهید. آدرس نزدیک‌ترین دفتر DGMM و همچنین فهرستی از مدارک لازم برای ارائه، زمان‌ها و تاریخ‌های موجود برای قرار ملاقات، و هزینه درخواست و کارت را دریافت خواهید کرد که برای شروع رسمی فرآیند باید بپردازید.

 اجازه اقامت خانوادگی

 چه کسانی می توانند مجوز اقامت خانوادگی دریافت کنند؟

برای بستگان اتباع ترکیه یا بستگان خارجیانی که دارای هر گونه مجوز اقامت هستند و پناهندگان و بستگان دارای وضعیت حمایت ثانویه می توان اجازه اقامت خانوادگی صادر کرد:

  • به همسر خارجی،
  • به فرزند بالغ خارجی خود یا همسرش.
  •  به فرزند خارجی تحت تکفل خود یا همسرش.

از شما عزیزان که تا پایان محتوا اخذ اقامت ترکیه برای ایرانیان همراه ما بودید، متشکریم.

املاک را مقایسه کنید

مقایسه (0)