آشنایی با آزمون یوس

10 خرداد 1399
0 دیدگاه
آشنایی با آزمون یوس

افرادی که قصد دارند در مقطع کارشناسی یا دکتری حرفه ای در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند،  باید اسم آزمون YOS ( یوس ) به گوشتان خورده باشد.

همه داوطلبان خارجی تحصیل در ترکیه باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه در آزمون YOS ( یوس ) شرکت کنند.

معیار پذیرش دانشگاه های ترکیه از کشور های خارجی شرکت و کسب نمره مناسب در آزمون YOS ( یوس ) است . این آزمون در گذشته به صورت سراسری در ترکیه گرفته می شود ( مانند کنکور سراسری ایران ) ولی در حال حاضر بیشتر دانشگاه ها به صورت مجزا آزمون YOS ( یوس ) را برگزار می کند.

اقامت ترکیه برای ایرانیان

هر سال 5 هزار دانشجو متعلق به ملیت های مختلف در ترکیه برای ورود به دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی وارد رقابت با یکدیگر می شوند. دانشجویان می بایستی یا در آزمون YÖS / آزمون یوس شرکت کنند یا ناگزیر به شرکت در آزمون SAT می باشند.

دانشجویان خارجی، با توجه به نتایج حاصل از آزمون YÖS و کسب امتیاز کافی می توانند به دانشگاه های ترکیه وارد شوند. به خصوص آزمون یوس پزشکی برای اخذ پذیرش پزشکی دانشگاه های دولتی از الزامات می باشد.

  آزمون یوس چیست ؟

  آزمون یوس چیست ؟

آزمون YOSمخفف عبارت Yabancı uyruklu öğrenci sınavı  است در واقع آزمون دانشجویان خارجی است که در نظر دارند در ترکیه در مقاطع کارشناسی در رشته های مختلف و یا در رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و … مشغول به تحصیل شوند.

این آزمون همه ساله از سمت دانشگاه های ترکیه برگزار می شود. برای ورود به دانشگاه های ترکیه نمرات بالای این آزمون از شرایط ضروری است.

آزمون یوس به زبان ترکی برگزار می شود و برای افرادی که درصدد تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های انگلیسی زبان هستند پیشنهاد می شود که ازآزمون SAT برای ورود به دانشگاه های ترکیه استفاده کنند.

منابع آزمون یوس

با توجه به اینکه این آزمون هیچ شباهتی به آزمون هایی که در طول تحصیل خود داشته اید ندارد، هیچ منبع مشخصی نیز برای آن وجود ندارد که فرد بتواند با مطالعه آن به سطح مشخصی در این آزمون برسد.

می توان گفت مهمترین بخش سوالات این آزمون به سوالات هوش مربوط می شود.

بخش ریاضی و هندسه شما، اطلاعات و دانش شما را در خصوص ریاضیات دوران دبیرستان را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.

در این آزمون، مهارت های یادگیری اولیه به زبان های انگلیسی و ترکی آورده می شود. قدرت تفکر انتزاعی و هوش مهمترین قسمتی است که بر آن تاکید می شود.

البته لازم به ذکر است به دلیل این که هر دانشگاه به صورت مستقل اقدام به برگزاری آزمون می کند ممکن است در زمینه هایی به مانند فیزیک، شیمی، تاریخ و جغرافیا نیز سوالاتی را ارایه نماید.

ثبت نام آزمون یوس

قبل از هر اقدامی برای ثبت نام آزمون یوس باید اسکن مدارک ذکر شده در بالا را در سیستم خود داشته باشید. همچنین دانشگاه هایی که در نظر دارید تا در آزمون آنها شرکت کنید را مشخص کنید.

سپس مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

وارد سایت دانشگاه مورد نظر خود شوید.

فرم های مربوط به ثبت نام آزمون YOS را پر کنید.

اسکن صفحه اول پاسپورت خود را آپلود کنید.

فرم را ارسال کنید.

ایمیل تایید را دریافت کنید.

بعد از تایید ایمیل و دادن شماره حساب کاربری شما در همان دانشگاه فعال خواهد شد.

نام کاربری و رمز خود را مشخص کنید.

بعد از این مرحله دوباره یک ایمیل تایید دیگر دریافت خواهید کرد و بعد از تایید آن روند ثبت نام آزمون یوس شما آغاز خواهد شد.

وارد قسمت Aday Sistemi دانشگاه مورد نظر خود خواهید شد تمام مدارک و اطلاعات مورد درخواست دانشگاه را باید وارد نمایید.

در نهایت هزینه آزمون یوس باید پرداخت گردد.

مدارک لازم جهت ثبت نام در آزمون

دیپلم و پیش دانشگاهی

پاسپورت

کارت ملی

پر کردن فرم ثبت نام

عکس ۳ در۴

ایمیل

واریز هزینه ثبت نام

برگزاری آزمون YOS

این آزمون تا سال ۲۰۱۰ به صورت یکپارچه توسط سازمان سنجش ترکیه ( OSYM ) برگزار می شد.

ولیکن از سال ۲۰۱۱ و بر اساس تصویب نظام آموزشی ترکیه از سال ۲۰۱۱ هر دانشگاهی می تواند به صورت مجزا و کاملا مستقل آزمون یوس را برگزار کند.

پس زمان آزمون یوس هر دانشگاه با یکدیگر متفاوت می باشد. روال کار به این صورت است که دانشگاه ها تاریخ دقیق آزمون YÖS را در وب سایت خود اطلاع رسانی می کنند. همچنین در وب سایت رسمی هر دانشگاهی می توانید هزینه ی ثبت نام  آزمون yos را نیز مشاهده نمایید. اعتبار این آزمون به مدت ۲ سال می باشد.

در نظر داشته باشید که نتایج آزمون یوس فقط در همان دانشگاه محل برگزاری معتبر می باشد.

البته در موارد استثنایی ممکن است نتایج یوس برخی از این دانشگاه ها را سایر دانشگاه ها هم بپذیرند. البته بسیاری از متقاضیان در خصوص برگزاری آزمون یوس در ایران و برگزاری آزمون یوس در تهران ممکن است سوالاتی داشته باشند.

در حال حاضر آزمون یوس توسط هر دانشگاه به صورت مجزایی در ترکیه برگزار می شود. کتاب های آزمون یوس در ترکیه به راحتی هم از طریق اینترنت و هم از طریق فروشگاه ها در دسترس متقاضیان قرار دارد.

سوالات آزمون YOS – دانلود سوالات آزمون یوس

تقسیم بندی سوالات در هر کدام از دانشگاه ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. ولی در حالت میانگین آزمون یوس شامل ۹۰  الی ۱۰۰ سوال می باشد که از این ۸۰ سوال ۴۰ الی ۴۵ تا از این سوالات را سوال هوش و ۴۰ الی ۴۵ سوال را سوالات ریاضی و ۱۰ سوال باقی مانده را سوالات هندسه تشکیل می دهد. البته شما به راحتی می توانید نسبت به دانلود سوالات آزمون یوس در اینترنت اقدام کنید.

در بخش دوم آزمون که برای سنجش زبان ترکی متقاضی مورد استفاده قرار می گیرد نتایج آن به صورت نمره های A,B ,C مشخص می شود.

این قسمت از آزمون زمانی اهمیت پیدا می کند که متقاضی تحصیل در ترکیه بخواهد تحصیلات خود را به زبان ترکی در دانشگاه ادامه بدهد و همچنین در آزمون تومر شرکت نکرده باشد.

سوالات بخش دوم معمولا به دو زبان ترکی و انگلیسی ارایه می شود. در آزمون یوس سوالات مربوط به بخش ریاضی و هندسه مهم تر است زیرا در صورتی که یک فرد در بخش دوم نمره لازم را نیاورد می تواند در دوره ۶ ماهه زبان دانشگاه استفاده نماید.

البته همه دانشگاه ها این شرایط را ندارند به خصوص دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشند شرایط رقابتی بسیار سختی را دارند به همین دلیل به شما پیشنهاد می شود که تلاش خود را برای به دست آوردن نمرات بالاتر از ۹۶ بیشتر کنید.

چه کسانی می توانند در آزمون YOS شرکت کنند

بر اساس بخش نامه رسمی OSYM از سال ۲۰۱۲ دانشگاه هایی که درصدد پذیرش دانشجویان خارجی در ترکیه می باشند باید متقاضی یکی از شرایط ذکر شده در زیر را داشته باشد  که بتواند در آزمون یوس ترکیه شرکت کند:

متقاضی باید تبعه خارجی باشد

فارغ التحصل باشد و یا دانش آموز سال آخر تحصیلی دوره دبیرستان

شخص تابعیت کشور ترکیه را نداشته باشد. البته ممکن است فرد مهاجرت به ترکیه کرده باشد ولی تابعیت کشور ترکیه را هنوز اخذ نکرده است.

اشخاصی که بر اساس قوانین مربوط به اخذ شهروندی ترکیه و یا با اخذ اقامت ترکیه موفق به گرفتن تابعت دوم خود از کشور ترکیه شده باشند.

فقط دانشجویان خارجی می توانند در این آزمون شرکت داشته باشند. شهروندان ترک، تابعیت های مضاعف، تابعیت از نوع TRNC برای شرکت در این آزمون مجوز ندارند.

در صورتی که متقاضی در زمان تولد تبعه کشور ترکیه بوده است ولیکن بعدا با رای وزارت کشور ترکیه از تابعیت این کشور خارج شده باشد باید مدارک مورد نظر را برای شرکت در این آزمون ارایه دهد.

متقاضیانی که دوره دبیرستان خود را در خارج از ترکیه ( به جز قبرس شمالی) و در یکی از مدارس ترک که با مجوز وزارت آموزش و پرورش ترکیه در خارج از ترکیه فعالیت داشته اند به اتمام رسانیده باشد می تواند از سهمیه اختصاص یافته به دانشجویان خارجی استفاده کند.

وب سایت ترامند ، انجام امور مهاجرتی ترکیه

تعداد داوطلبانی که سالانه در آزمون یوس شرکت میکنند چقدر است؟

درسال های گذشته حدود ۳۹هزار و ۳۷ نفر داوطلب در این ازمون شرکت کردند. در سال ۲۰۱۷ تعداد شرکت کنندگان خارجی دو برابر شده است و انتظار میرود در سال های بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ شرکت کنندگان به ۱۰۰ هزار نفر برسد.

بیشتر شرکت کنندگان در آزمون یوس از کدام کشورها هستند؟

یشتر داوطلبانی که در این آزمون شرکت میکنند از کشورهای افغانستان، ایران، آلمان، بلغارستان، قرقیزستان، افریقا، تانزانیا، کنیا، مالاوی، مصر ، سوریه و تونس هستند.

کارت ورود به جلسه آزمون

معمولا کارت ورود به جلسه آزمون یوس یک الی دو هفته قبل از برگزاری آزمون در دسترس شما قرار داده می شود.

شما می توانید کارت ورود به جلسه را از ایمیل خود دریافت کنید در صورتی که ایمیلی دریافت نکرده باشید می توانید از سایت دانشگاه کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنید.

آزمون تومر یکی از معتبرترین مدارک زبان ترکی استانبولی

ارسال دیدگاه