پارک امیرگان ، یکی از معروفترین پارک های استانبول

8 خرداد 1399
0 دیدگاه
پارک امیرگان ، یکی از معروفترین پارک های استانبول

استانبول جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، پارک امیرگان استانبول یکی از بهترین و معروف‌ترین پارک‌های این شهر است که به دلیل گل‌کاری‌های زیبا و به خصوص برگزاری جشنواره‌های مختلف در آن شهرت دارد.

پارک امیرگان در زمان‌های مختلف میزبان جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف است ، جشن لاله‌ها در آن برگزار می‌شود و لاله‌ها در رنگ‌های مختلف در آن به چشم می‌خورند که بسیار دیدنی و زیبا است و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

پارک امیرگان استانبول در بخش اروپایی استانبول در محله‌ی امیرگان، منطقه‌ی سریر واقع شده است و با قدمت ۳۰۰ ساله‌اش از قدیمی‌ترین پارک‌های استانبول محسوب می‌شود.

این پارک با گل‌کاری از گل‌های زینتی و درختان بی‌نهایت زیبایی که دارد توانسته محبوبیت بیش‌ازاندازه ای به دست بیاورد.

اخذ شهروندی ترکیه

امیرگان، پارکی با قدمت دیرینه

در قرن ۱۷ سلطان مراد چهارم کل املاک را به فرمانده صفوی اهدا کرد که قلعه‌ی خود را بدون مقاومت تسلیم عثمانی‌ها کرده بود.

حدود سال ۱۸۶۰، مالک پارک «خدیوا اسماعیل پاشا»، فرمانروای عثمانی مصر و سودان بود و سه عمارت چوبی در آن ساخت که هنوز هم پابرجا هستند.

با گذر سال‌ها، اسم پارک به پارک امیرگان تغییر یافت و تا سال ۱۹۴۰ چندین بار مالکیت آن تغییر کرد و بعد از آن به مالکیت شهر استانبول درآمد.

در اواخر سال‌ ۱۹۷۰ عمارت‌های زرد، صورتی و سفید پارک بازسازی شد و پس  از آن پارک رو به عموم مردم باز شد.

عمارت زردرنگ امیرگان

عمارت زردرنگ یک عمارت چوبی بزرگ است و مشرف به بسفر در مرکز پارک بوده و ویژگی‌های معماری سنتی عثمانی را به نمایش می‌گذارد و دکوراسیون داخلی بسیار زیبایی دارد.

در گذشته این عمارت به عنوان مهمان‌خانه استفاده می‌شد.

عمارت ۴ اتاق، یک حال و یک آشپزخانه در طبقه‌ی اول و ۳ اتاق و یک سالن در طبقه‌ی فوقانی دارد. تزئینات سقف و دیوارها کار معمار دربار، «سارکیس بایلان» است. سقف‌ها با رنگ‌روغن، به شکل گل نقاشی شده‌اند و کنده‌کاری‌های برجسته‌ای دارد.

درب‌ها و پنجره‌ها مانند تزئینات داخلی به رنگ روشن هستند و شکوه آن را به نمایش می‌گذارد. در نزدیکی شمال شرقی این عمارت یک تالاب واقع شده است.

عمارت صورتی هم یکی از عمارت‌های پارک بوده و خانه‌ای به سبک عثمانی است و اغلب برای مراسم عروسی یا دیگر رویداد‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

این عمارت با تزئینات بسیار زیبا نشان‌گر عظمت تاریخ خود است. امروزه این عمارت در آخر هفته‌ها به‌عنوان کافه مورداستفاده قرار می‌گیرد. مانند عمارت زرد، مردم می‌توانند از میهمانان خود در عمارت صورتی پذیرایی کنند.

وب سایت ترامند ، انجام امور مهاجرتی ترکیه

عمارت سفید، سومین عمارت پارک امیرگان

عمارت سفید سومین عمارت پارک امیرگان است و در نزدیکی عمارت زرد قرار دارد و به سبک نئوکلاسیکی، در ۲ طبقه و از چوب ساخته شده است. این عمارت فقط ۱۵۰ مار با عمارت زرد فاصله دارد امروزه به عنوان کافه و رستوران مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مسیرهای پیاده‌روی، فضایی که برای پیک‌نیک در نظر گرفته شده است و آلاچیق‌ها، این پارک را به یک مقصد محبوب برای تعطیلات آخر هفته برای ساکنان استانبول تبدیل می‌کند.

مساحت پارک امیرگان بیش از ۴۰۴ و ۶۸۶هزار مترمربع است و تنوع بسیار گسترده‌ای از گیاهان را در خود جای داده است. در این پارک یک زمین‌بازی، مسیرهای پیاده‌روی، چند آلاچیق و یک دریاچه‌ی زینتی دارد.

وجود گونه‌های مختلف درخت و گیاه  پارک امیرگان

گونه‌های مختلف درخت و گیاه در این پارک، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند: انواع مختلف درخت‌های کاج مانند کاج سنگی، کاج آبی، کاج سپید، درخت‌های صنوبر، درخت‌های سرو، درخت زبان گنجشک، درخت چنار، درخت فندق، درخت کافور، درخت‌های بلوط و… در سرتاسر این پارک کاشت شده‌اند.

در نزدیکی پارک امیرگان، باغ آتاتورک قرار دارد که قسمتی از جنگل «بلگرید» است و مجموعه‌ای از دیدنی‌های جذابی از گیاهان و درختان سراسر جهان را در خود جای داده است.

این پارک در فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری استانبول قرار دارد و این بهشت ۳۴۵ هکتاری، پناهگاه عاشقان طبیعت است.

دانشجویان و محققان برای بازدید و مطالعه روی طیف گسترده‌ای از گیاهان به باغ آتاتورک می‌آیند.

در این باغ ۲ هزار گونه درخت مانند درخت لاله‌ی آمریکایی، درخت صنوبر اسپانیایی و درخت ارغوان وجود دارد.

باغ آتاتورک با دیگر موسسه‌های گیاه‌شناسی در سراسر جهان ارتباط دارد و همواره به تبادل دانه‌های گیاهان می‌پردازند.

گونه‌های مختلفی مانند درخت «Chinese scythe»، صمغ شیرین آسیایی، گل ادریس ژاپنی و درخت سرو آریزونا در این باغ یافت می‌شود.

لوح‌هایی در کنار درختان وجود دارد که نام درخت و کشوری که به آن تعلق دارد را نشان می‌دهد. به‌محض ورود بازدیدکنندگان، نقشه‌ی باغ را به دستشان می‌دهند و به آن‌ها به شکل جدی هشدار می‌دهند که به گیاهان آسیب نرسانند.

سازمان جهانی گردشگری: ترکیه از مهم‌ترین قطب‌‌های گردشگری در جهان است

دسترسی و ساعات بازدید پارک

پارک امیرگان پارکی عمومی است که هر روز از ساعت ۷ صبح الی ۲۲:۳۰ باز بوده و ورودیه‌ی آن رایگان است. به دلیل قرارگیری در موقعیت مکانی مناسب، دسترسی بسیار خوبی دارد و راحت می‌توان با وسایل حمل‌ونقل عمومی به آن رسید.

شما می‌توانید با اتوبوس‌های خط 25E از ایستگاه تراموای «کاباتاس» به پارک امیرگان بروید. از جاده‌ی اصلی اسکله نیز با پای پیاده در عرض ۲۰ دقیقه می‌توانید به پارک برسید.

آشنایی با بهترین شهربازی‌های استانبول

ارسال دیدگاه