قصر یا کاخ بیلربی ، یکی از کاخ های زیبای استانبول

11 خرداد 1399
0 دیدگاه
قصر یا کاخ بیلربی ، یکی از کاخ های زیبای استانبول

یکی از کاخ های زیبای استانبول قصر یا کاخ بیلربی است، این کاخ که در بخش آسیایی استانبول و در حاشیه تنگه بسفر و در کنار پل بغاز واقع شده و برای دسترسی به آن هم باید از دلموش های موجود در اسکله اسکودار استفاده کرد.

تنها کاخ موجود در استانبول است که در یکی از سالن های آن حوض آب وجود دارد.

در محل قرارگیری این کاخ تا کنون چندین بنای باشکوه ساخته و تخریب شده است.

 

مهاجرت به ترکیه

کاخ بیلربی

کاخ بیلربی روزگاری نشانگر شکوه و اقتدار صاحبانش بوده

مانند کاخ دلماباغچه عکاسی و فیلمبرداری در داخل آن ممنوع است.  همانند سایر قصرها و کاخ ها، کاخ بیلر بیی روزگاری نشانگر شکوه و اقتدار صاحبانش بوده است و هم اکنون تبدیل به موزه ای خالی ازسکنه شده است. در پسِ دکوراسیون و چیدمان بی نظیر این کاخ حزن و اندوهِ فراوانی وجود دارد.

این قصر بسیار زیبا، در نیمه ی دوم قرن شانزدهم به دستور سلطان مراد سوم ساخته شد.

پس از سالیانِ بسیار به دستور سلطان محمود دوم بنای چوبی در کنار عمارت اصلی ساخته می شود و پس از آتش سوزی در این بنا، بنای فعلی در سال 1861 به دستور سلطان عبدالعزیز شروع به ساخت و 4 سال بعد کامل می شود.

کاخی متحیرکننده

زیبایی های بی نظیرِ مبلمان و فرش ها، گلدان ها و چلچراغ های این کاخ متحیرکننده است.

باید این را هم گفت که چیدمان هر سالن و اتاق متعلق به کشور و صنعت و هنری خاص بوده است.

ما همچنان غم انگیز و حزن آلود… و اتاق هایی که سلطان عبدالحمید دوم پس از برکناری از حکومت در آنها زندانی بوده.. تنها خفتن و بیدار شدن.

تنها شام خوردن و تنها.. و تنهاییِ سنگینی به وسعت یه کاخ.به وسعت یک تاریخ…به وسعت تنگه ی بسفر که از پنجره های بزرگ کاخ قابل رویت است.

بیرونِ کاخ, باغ بزرگی پر از درختان و گل کاری های زیبا و مملو از مجسمه های مرمر و برنزی شیر وجود دارد.

گویا سلطان عبدالعزیز علاقه ی وافری به شیر داشته. پس از جمهوریت ترکیه نیز , آتاتورک درین قصر از میهمانان خود پذیرایی و استقبال میکرد.

محل دقیق کاخ بیلربی  این قصر در شهر استانبول ترکیه در محله ای معروف به نام بیلربی قرار دارد. اما خود محله نیز در منطقه اسکودار استانبول واقع است.

نزدیکی این بنا به تنگه بسفر آن را به اقامتگاهی تابستانی برای سلاطین ترکیه تبدیل کرده بود.

بیلربی قصری با معماری با شکوه

زیبایی چشمگیر این کاخ، آن را به بنایی قابل توجه برای گردشگران خارجی و داخلی تبدیل کرده است.

معماری باشکوه این قصر خاطره ای دل انگیز از این سفر برای شما خواهد داشت.

طراحی داخلی این بنا چشم ها را به سوی خود خیره می کند.

مجموعه قصر بیلربی به یک ساختمان کاخ اصلی و چند خانه ییلاقی محدود می شود.

معماری قصر بیلربی  معمار این قصر باشکوه کسی نبوده است به جز سرکیس بالیان معمار مشهور و نام آور دوره عثمانی. سبک این بنا به سبک امپراتوری دوم است.

جنس غالب مصالح از سنگ مرمر سفید است که زیبایی و ابهت آن را دو برابر می کند. اما سبک دکوراسیون داخلی آن سبکی شرقی ترکی دارد.

لوسترهای بزرگ ، چینی های مخصوص و گلدان هایی از جنس سرامیک زیبایی داخل قصر بیلربی را دو چندان کرده است.

وب سایت ترامند ، انجام امور مهاجرتی ترکیه

بیلربی قصری زیبا و بی نظیر

از این نوع نی برای عایق کردن سقف بنا استفاده شده است. بهترین و چشمگیر ترین اتاق قصر قسمت پذیرایی آن است.

وجود یک حوض و فواره ای زیبا نفس شما را به شماره می اندازد.

تور ترکیه-قصر بیلربی  معماری آسیایی و اروپایی در طراحی قصر  نزدیکی این قصر به تنگه بسفر شاید یکی از دلایل زیبایی و بی نظیری این کاخ باشد.

اما به غیر از زیبایی که دیدن از تنگه بسفر به بیننده القا می کند.

ساخت این بنا در کنار تنگه دارای ویژگی های استراتژیکی نیز هست.

ارتش عثمانی به سادگی می توانست در این محل لنگر بیندازد و مبادلات خود را به سادگی انجام دهد.

شما می توانید از داخل بخش های اختصاصی آن مانند حرمسرا  دیدی عالی به تنگه داشته باشید. تجسم این که یک صبح زیبا را با نگاه به این تنگه از پنجره ی این قصر شروع کنید رویایی ناباورانه است. دکوراسیون این بنا تماما از کشور فرانسه تهیه شده است.

لوسترهای فرانسوی و کریستال های فرانسه به جلال و جبروت این قصر بسیار افزوده است.

میزبانی بیلربی از  افراد مشهور

در این قصر از افراد مشهوری میزبانی شده است. از جمله این افراد می توان به دوک و دوشیزه ویندوز و مادام اوژنی ملکه بنام فرانسه اشاره نمود. بی شک این بنا را می توان در جمله آثاری چون کاخ دلمه باغچه و کوچوک سو به شمار آورد.

سفر به ترکیه و دیدار از کاخ بیلربی  شاید دیدار از این قصر یکی از اصلی ترین کارهایی باشد که هر گردشگر هنگام سفر به ترکیه باید انجام دهد. معماری چشم نواز و دکوراسیون بی نظیر این قصر چشم هر بیننده ای را به سوی خود خیره می کند.

هنگامی که گردشگران برای بازدید قصر بیلربی می روند در جلوی روی خود کاخی را می بینند که دو طبقه اصلی و یک زیرزمین بزرگ دارد.

سه ورودی کاخ به روی بازدیدکنندگان باز است.

داخل کاخ شش اتاق پذیرایی و بیست و شش اتاق مستقل وجود دارد. هر طبقه این قصر یک حمام و دستشویی مجزا برای زنان حرمسرا و مردان دارد.

داخل این کاخ نیز همانند نمای بیرونی آن زیبایی های غافلگیر کننده ای برای بیننده گان آن وجود دارد.

این قصر و موزه در قسمت ساحل تنگه ی بسفر منطقه ی بیلر بیی قرار دارد.

چیزهایی که می توانید در کاخ بیلربیی مشاهده کنید:

کاخ بیلربی یک نمونه خوب از “کاخ ساحلی” است و سنگ مرمر کیوسک از زمان سلطان محمود دوم (1808-1839) تا به امروز وجود داشته است. این کاخ همچنین به “کاخ سلطان محمود” معروف است و قسمت های آن پوشیده از سنگ مرمر است.

پاویونون زرد که به عنوان یک مکان استراحت استفاده می شود ، یک ساختمان زیبا نیز هست. کیوسک پایدار در آخرین تراس کاخ قرار دارد و نشانگر فرهنگ اسب در امپراتوری عثمانی است. در هر دو طرف 20 قطعه 20 قسمت وجود دارد و تصاویری از سر و چشم های اسب در لوسترها وجود دارد.

کاخ بیلربیی کجاست و چگونه می توان به آنجا رسید؟

کاخ بیلربیی در بخش آسیایی در منطقه اسکدار،واقع شده است. در قسمت آسیایی پل بسفر است و می توانید از طریق جاده ساحلی نیز به آن برسید.

در صورت تمایل به اتوبوس ، می توانید 15 ، 15B ، 15H ، 15KC ، 15E ، 14M را انتخاب کنید یا می توانید مینی بوس های زرد را که در خط کادیکوی – بیکوز کار می کنند سوار شوید و در ایستگاه اتوبوس Beylerbeyi پیاده شوید.علاوه بر این ، تمام اتوبوس ها از اسکدار،به سمت بیروکس و مینی بوس در کنار بیلربیی می گذرد.

اگر در سمت اروپایی هستید ، می توانید از بشیکتاش ، امینونو یا کاراکوی کشتی بگیرید و به اسکودار یا کادیکوی برسید و از آنجا اتوبوس بگیرید.

کاخ معروف توپ قاپی در استانبول

ارسال دیدگاه