اقامت تحصیلی ترکیه؛ چگونه ویزای تحصیلی ترکیه بگیریم؟ 2022

31 شهریور 1399
0 دیدگاه
اقامت تحصیلی ترکیه؛ چگونه ویزای تحصیلی ترکیه بگیریم؟ 2022

اقامت تحصیلی ترکیه یکی از راه های اقامت ترکیه است که به علت کیفیت بالای مراکز آموزشی و دانشگاه های این کشور ،مورد تقاضای بسیاری از خارج ها به خصوص ایرانی ها می باشد.

اگر می خواهید تحصیل در مراکز آموزشی معتبر ترکیه را تجربه کنید تا قبل از خواندن این مقاله هیچ اقدامی نکنید . زیرا پروسه اقامت تحصیلی ترکیه مراحل خاص خود را دارد و ایرانیان بهتر است قبل از اقدام از آن آگاهی لازم را داشته باشند .

در زیر مطالبی توسط موسسه ترندترنکی برای شما گردآوری شده که به شما در اخذ اقامت تحصیلی ترکیه و ویزای تحصیلی ترکیه کمک شایانی خواهد کرد .

با دقت تمامی مراحل را بخوانید و در پایان از طریق شماره تماس های درج شده در سایت با مشاوران trend turnkey تماس حاصل کنید تا به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

مراحل گرفتن اقامت تحصیلی ترکیه

اقامت تحصیلی ترکیه و مراحلی که هر متقاضی باید طی کند سوال بسیاری از ایرانیانی است که قصد اخذ ویزای تحصیلی ترکیه را دارند . قبل از اقدام به اخذ اقامت تحصیلی ترکیه بهتر است در مورد رشته و دانشگاه مورد نظر تحقیق کنید .

رشته ی مورد نظر را از لحاظ بازار کار ، سطح کیفیت آموزشی آن رشته در دانشگاه و مدارک مورد نیاز برای پذیرش و هزینه های مرتبط با تحصیل و زندگی بررسی کنید .

در انتخاب دانشگاه هم باید بررسی هایی از لحاظ کیفیت آموزشی ،رنک جهانی ، شهریه و زبان تحصیل در آن را انجام دهید. این نتایج را به سادگی در اینترنت و سایت دانشگاه های ترکیه می توانید پیدا کنید و پس از آن شروع به اقدام  اخذ اقامت تحصیلی ترکیه کنید .

چگونه می توان برای اقامت تحصیلی ترکیه درخواست داد؟

در خواست اقامت تحصیلی ترکیه  به معنای جمع آوری بعضی مدارک برای شرکت در مصاحبه ی ویزا است. حال اینکه چه مدارکی باید جمع آوری کنید ، به دانشگاه و رشته ی تحصیلی و مقطعی که مقصد تحصیل در آن را دارید، ارتباط دارد .

این موارد را هم در سایت دانشگاه مربوطه به خواهید یافت .اما این اقدام تازه ابتدای راه است. در ادامه به مراحل بیشتری تا رسیدن به هدف اقامت تحصیلی پرداخته ایم.

پیشنهاد میشود مقاله ی گرفتن اقامت ترکیه برای ایرانیان را نیز مطالعه کنید

چه زمانی درخواست اقامت تحصیلی ترکیه کنیم؟

اقامت تحصیلی ترکیه و زمان در خواست آن یک موضوع بسیار مهم می باشد که هرگونه کوتاهی و اقدام نکردن در زمان مناسب می تواند مشکلات جدی برای متقاضی به وجود بیاورد . اکیدا توصیه می شود موضوع زمان بندی در خواست را جدی بگیرید تا دچار دردسر های بعدی دراین اقدام نشوید!

در خواست اقامت تحصیلی ترکیه 60 روز قبل از سفر شما به ترکیه باید انجام شود . این زمان بندی بسیار مهم است . البته در بعضی مواقع تا 30 روز قبل از سفر هم اجازه درخواست داده شده است . اما تمامی این زمان بندی ها نیز بستگی به دانشگاهی دارد که شا قصد اخذ ویزای تحصیلی در آن را دارید .

پیشنهاد ترندترنکی برای ایرانیان این است سه ماه قبل از شروع دوره نسبت انجام  کارهای درخواست خود اقدام نمایند تا دچار مشکل نشوند .

از کجا درخواست اقامت تحصیلی ترکیه کنیم؟

شما باید برای اقامت تحصیلی ترکیه در خواست ویزای خود را را در سفارت یا کنسولگری ترکیه در ایران ارائه کنید.

توجه داشته باشید تنها مسئول واجد شرایط  برای  رسیدگی به درخواست شما سفارت ترکیه است .

در نتیجه مراقب تبلیغات رنگارنگ موسسات و سایت های بی اعتبار برای اخذ اقامت باشید تا خدای ناکرده دچار هیچ گونه خسارتی نشوید .

انواع اقامت در ترکیه

بعد از درخواست شما برای ویزای تحصیلی یک فرم آنلاین در اختیار شما قرار داده می شود که از طریق آن می توانید نوع درخواست خود را ثبت کنید :

  • ویزای کار آموزی
  • ویزای کار اموزی ERASMUS
  • ویزای کارآموزی AIESEC
  • ویزای دوره های آموزشی تخصصی
  • ویزای دوره تخصصی آموزش زبان ترکی
  • تحصیل در جمهوری ترکیه در قبرس شمالی

انواع ویزای ترکیه و شرایط اخذ آن

دریافت نامه پذیرش

برای گذراندن هر نوع دوره ی تحصیلی باید یک نوع مدرکی که نشان دهنده اجازه شما برای شرکت در آن دوره باشد ، به سفارت ارائه کنید تا اقدامات ویزای تحصیلی شما صورت پذیرد . یعنی شما  باید بعد از انتخاب مرکز آموزشی خود و انجام مکاتبات لازم با ایشان نامه ی پذیرش در آن مرکز را دریافت کنید .قبل از ادامه ی انجام سایر مراحل حتما این نامه را داشته باشید و به ادامه ی پر کردن فرم درخواست آنلاین بپردازید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای دانشجویی ترکیه

برای اقامت تحصیلی ترکیه باید ویزای دانشجویی یا ویزای تحصیلی اخذ کنیم .یعنی طی مدت زمانی که اجازه تحصیل در ترکیه داریم ، اقامت تحصیلی نیز خواهیم داشت . اقامت تحصیلی به معنای اقامت دائم نیست. برای تغییر مدت زمان اقامت باید اقدامات دیگری هم انجام دهید .

برای اخذ ویزای دانشجویی مدارک مختلفی جهت انجام مصاحبه لازم است که شامل موارد زیر می شود :

  1. تکمیل فرم درخواست ویزای دانشجویی
  2. پاسپورت معتبر متقاضی
  3. عکس با رعایت شرایط کامل ویزای ترکیه
  4. بلیط پرواز رزرو شده
  5. بیمه مسافرتی برای کل زمان اقامت شما
  6. نامه پذیرش از سمت یک مرکز آموزشی در ترکیه ؛ در این نامه مدت زمان اقامت شما باید مشخص شده باشد.
  7. فیش واریزی شهریه دوره (در صورت هزینه دار بودن دوره )
  8. گواهی نامه ها و کارنامه های تحصیلی
  9. مدارکی که نشان دهنده حمایت های مالی شما باشند ؛ دولت و مقامات ترکیه از متقاضیانی که قصد اخذ ویزای تحصیلی در این کشو را دارند ، می خواهد مدارکی را ارائه کنند که نشان دهنده ی پول کافی آنها برای زندگی در ترکیه باشد و تمام هزینه های لازم برای تحصیل را پرداخت می کند . این مدارک برای اثبات این شرایط می توانند به صورت زیر باشند :
  • اظهارات بانکی مانند گردش حساب به منظور اثبات داشتن مبلغ مورد نیاز
  • نامه بورس تحصیلی در صورت وجود
  • نامه ی حمایت مالی والدین یا شخص دیگری که از اقامت و تحصیل شما در ترکیه حمایت مالی می کند
  • اثبات محل اقامت ؛ با توجه به مکانی که برای اقامت در ترکیه در نظر گرفتید سندی ارائه کنید که نشان دهنده ی داشتن محل اسکان شما در ترکیه باشد . مثلا اگر قصد اسکان در خوابگاه را دارید ، مدرکی که نشان دهنده مکان رزرو شده شما باشد ،ارائه کنید. اگر کسی از اقوام شما کسی در ترکیه اقامت دارد و شما قصد اقامت در محل زندگی آن ها دارید ، باید دعوت نامه ای از سمت ایشان ارائه کنید . اگر هم مکانی را برای خود اجاره کرده اید ، یک قرارداد امضا شده توسط شما و صاحب خانه باید ارائه نمایید.
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک پزشکی تایید کننده سلامتی

 

روند رسیدگی به درخواست اقامت تحصیلی

بعد از درخواست اقامت تحصیلی و  آماده سازی مدارک شما به شما تاریخ مصاحبه اعلام می شود. در سفارت یا کنسولگری کشور خود حاضر می شوید تا افسر کنسول با شما مصاحبه کند . در این مصاحبه چند سوال درمورد هدف شما از این سفر پرسیده می شود .

در این مصاحبه حتما اطمینان داشته باشید که تمام مدارک مورد نیاز شما آماده و همراهتان است . زیرا کسری هریک از مدارک ممکن است بلافاصله  منجر به رد شدن شما شود. در نظر داشته باشید جلسه مصاحبه بسیار مورد اهمیت است و شما باید تمام تلاش خود را کنید یک تاثیر مثبت از خود در مقابل افسر به جا بگذارید .

مدت زمان رسیدگی به درخواست برای تحصیل در ترکیه  و ویزای دانشجویی به کشور محل اقامت بستگی دارد. در بعضی از کشورها ظرف سه روز کاری و در بعضی دیگر پانزده روز کاری به طول می انجامد . پیگیری درخواست هم از وب سایتی که از طریق آن درخواست ثبت کرده اید می توانید انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی اخذ اقامت ترکیه ، کلیک کنید

پس از اخذ ویزای تحصیلی به کجا مراجعه کنیم ؟

تا اینجا روال اخذ ویزای تحصیلی ترکیه را دانستیم . پس از اخذ آن و ورود به خاک ترکیه چه کنیم ؟ هنگامی که با ویزای دانشجویی به ترکیه وارد می شوید باید پس از ورود به نزدیک ترین اداره پلیس در ترکیه مراجعه و ثبت نام کنید. و بعد از آن برای اجازه اقامت تحصیلی در اداره مهاجرت استان مربوطه درخواست نمایید.

بعد از دریافت اجازه اقامت تحصیلی که در زبان ترکی ikamet گفته می شود ، می توانید درترکیه زندگی کنید و یک حساب بانکی برای انجام امورات بیشتر باز کنید.برای تمدید اقامت تحصیلی ترکیه شش هفته قبل از انقضا باید درخواست تمدید آن را بدهید .

ویزای همراه دانشجویی ترکیه برای اقامت تحصیلی

متقاضیان اقامت تحصیلی ترکیه در صورتی که قصد بردن همراهان خود به ترکیه را داشته باشند، باید برای آن ها ویزای همراه تحصیلی اخذ کنند. خانواده در بحث مهاجرت به معنای همسر و فرزندان زیر 18 سال  یا فرزندان غیر مستقل بالای18 سال می باشد.

خانواده متقاضی اگر قصد زندگی در ترکیه در کنار فرد را دارند ، ابتدا باید ویزای توریسیتی سه ماهه دریافت کنند تا موقتا بتوانند در کنار او زندگی کنند. در صورتی که خانواد قصد اقامت بلند مدت در ترکیه را دارند باید اقدامات لازم برای اخذ اقامت را انجام دهند .

مدت زمان اعتبار اقامت همراه بستگی به زمان اقامت تحصیلی ترکیه دانشجو دارد. اما در مجموع این اعتبار دو ساله می باشد . اگر در این مدت فرزندی  هم در ترکیه متولد شود باید در مدت 6 ماه امورات لازم برای اخذ اقامت برای فرزند نیز صورت پذیرد.

جمع بندی

در مقاله  بالا راجع به روال اخذ ویزای تحصیلی ترکیه ، اقامت تحصیلی ترکیه ، مدارک و اقدامات مورد نیاز صحبت کردیم . به طور خلاصه باید ابتدا رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد اقدام به جمع آوری مدارک مورد نیاز کنید . پس از آن با شما در کنسولگری توسط یک افسر مصاحبه به عمل می آید که بسیار جلسه مهمی در روند اخذ ویزای تحصیلی است.

امکان اخذ ویزا برای اقامت همراهان دانشجو هم می باشد که در مورد جزییات آن نیز اطلاعاتی توسط تیم مجرب ترندترنکی ارائه گردید. می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس های درج شده در سایت با  مشاوران Trend turnkey برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روند اخذ اقامت تحصیلی ترکیه در تماس باشید.

 

وب سایت ترامند ، انجام امور مهاجرتی ترکیه

ارسال دیدگاه