آشنایی با اقامت تحصیلی در ترکیه

19 خرداد 1399
0 دیدگاه
آشنایی با اقامت تحصیلی در ترکیه

تحصیل در خارج از کشور یکی از گزینه‌های جذاب برای زندگی در ترکیه است. شما با اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی این امکان را پیدا می‌کنید تا بتوانید برای اقامت ترکیه درخواست دهید. هم شما می‌توانید ادامه تحصیل را دنبال کنید هم در یک کشور خارجی سکونت داشته باشید و یک زندگی جدید را تجربه کنید.

آشنایی با اقامت تحصیلی در ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه با توجه به موارد مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و شما باید توجه داشته باشید که با توجه به شرایط بودجه‌ای و علاقه و شهر موردنظرتان کدام گزینه برای شما مساعدتر است.

اخذ اقامت ترکیه

از جمله مواردی که برای انتخاب پیش روی شما خواهد بود عبارت‌اند از:

دانشگاه‌های دولتی ترکیه مورد تائید

دولتی ترکیه غیر تائید

خصوصی ترکیه مورد تائید

خصوصی ترکیه غیر تائید

البته که حساسیت برای تائید بر روی رشته‌های پزشکی بسیار بالا است و برای کسب اطلاعات به‌روز در این زمینه باید وزارت علوم ایران را چک نمایید. بعد بر اساس رشته‌ای که می‌خواهید در آن مشغول به تحصیل شوید شرایط خود را مهیا کنید.

برای مثال برای قبولی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی با توجه به رقابت بالا باید تلاش بیش‌ازحدی داشته باشید. اما اگر توانایی پرداخت شهریه بالا را داشته باشید دانشگاه خصوصی نیز برای شما گزینه مناسب خواهد بود.

دانشگاه‌های غیر تائید هم در شهرهای بزرگ قرار دارند هم در شهرهای کوچک که هزینه اخذ پذیرش با توجه به رنک دانشگاه مشخص خواهد شد. اما برای رشته‌های مهندسی یا رشته‌های انسانی حساسیت و رقابت کمتری وجود دارد به این ترتیب شما می‌توانید با هزینه بسیار پایین در این رشته‌ها مشغول به تحصیل شوید.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که ۱۲ سال تحصیلی قبل از دانشگاه برای شروع تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه الزامی است. بدون این مدارک اگر شروع به تحصیل هم کنید ممکن است بعدها به مسئله بخورید.

دانشگاه‌های دولتی ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه نیز مانند دانشگاه‌های ایران به دو دسته اصلی دانشگاه‌های دولتی ترکیه و دانشگاه‌های خصوصی ترکیه تقسیم می‌شوند.

باز هم از اسم این دو دسته دانشگاه مشخص است که در دسته اول هزینه‌های بسیار پایین‌تر و در دسته دوم پرداخت هزینه‌های بالا لازم است. دانشگاه‌های خصوصی ترکیه و دانشگاه‌های دولتی از کیفیت آموزشی مطلوبی برخوردار هستند. کنید.

ورود به دانشگاه‌های خصوصی به‌جز چند دانشگاه بسیار قدرتمند تنها با پرداخت شهریه و مدرک ۱۲ سال تحصیل قابل انجام است. البته که بحث زبان ترکی برای بسیاری از رشته‌ها ضروری است. اگر برای این منظور سطح مناسبی از زبان ترکی را ندارید باید در کلاس‌های آمادگی آزمون تومر شرکت کنید یا اینکه در کلاس‌های پیش‌نیاز دانشگاه ثبت‌نام کنید و درس اصلی شما پس‌ازاین دوره آغاز خواهد شد.

اما دانشگاه‌های دولتی ترکیه استانداردهای سخت گیرانه تری را برای ورود شما به دانشگاه لحاظ می‌کنند که از جمله آن‌ها آزمون یوس و آزمون ست ترکیه است. دریافت نمره بالا در این آزمون‌ها یکی از گزینه‌های لازم برای ورود به دانشگاه است اما کافی نیست. سابقه تحصیلی ۱۲ ساله شما در ایران، زبان ترکی و مصاحبه از جمله فاکتورهای مهم دیگر است.

بنابراین دقت داشته باشید حضور یک کارشناس باتجربه برای راهنمایی شما و ارائه نکات مهم لازم و ضروری است. بدون این مسئله ممکن است حتی با کسب نمره‌های بالا در آزمون یوس یا آزمون ست باز هم برای ثبت‌نام در دانشگاه پذیرفته نشوید و زحمات یک‌ساله شما بر باد رود.

وب سایت ترامند ، انجام امور مهاجرتی ترکیه

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

اگر تحصیلات برای شما دارای ارزش است می‌توانید به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز بیندیشید و لزومی ندارد تا تمامی فعالیت‌های خود را درون‌مرزی نگه‌دارید. اما دانشگاه‌های کشورهای مختلف معمولاً یا به‌صورت جداگانه آزمونی را برگزار می‌کنند یا یک آزمون ملی برای ورود دارند که در هر صورت نیاز است تا به مطالب درسی آن‌ها مسلط باشید.

اما ممکن است فردی برای ورود به دانشگاه عجله داشته باشید و نخواهد برای دریافت پذیرش تحصیلی وقت زیادی را صرف کند پس چه کاری می‌تواند انجام دهد و رویکرد او باید چه باشد؟

در ترکیه در این‌گونه مواقع مراجعه به دانشگاه‌های خصوصی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. البته که برخی دانشگاه‌های خصوصی نیز برنامه‌های بسیار مفصلی دارند و برای ورود به آن‌ها نیز نیاز است تا آزمون‌های ورودی را شرکت کنید اما برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نیز به این اندازه سخت نیستند.

شهریه‌های دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برای رشته‌های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی بالا است اما برای رشته‌های دیگر بعضاً عددهای خیلی پایین‌تری را طلب می‌کنند برای همین اگر بدانید در چه زمینه‌ای تمایل به تحصیل دارید هزینه‌های دقیق دانشگاه‌های ترکیه به شما اعلام خواهد شد.

برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برنامه‌های مشترک با اروپا نیز دارند و با داشتن معدل بالا می‌توانید برای برنامه‌های مرکب اقدام نمایید.

تحصیل در ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

دانشجویان ایرانی برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه و یا مقطع دکترا به مدارک خاص‌تری جهت تحصیل نیاز خواهند داشت.

که می‌توان به مدارکی از این قبیل اشاره داشت:

تکمیل فرم پذیرش

ارائه مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد همسان با مدارک دانشگاهی ترکیه

رزومه به روز شده

ارائه مدرک زبان با توجه به نیازمندی دانشگاه تافل یا آیلتس یا سایر مدارک زبان مورد تائید دانشگاه

ارائه پروپوزال یا انگیزه نامه

نمرات موردنیاز در آزمون GRE یا GMAT

توصیه نامه از اساتید و سایر مدارک

زبان تحصیل در این مقاطع هم به زبان استانبولی و هم انگلیسی که میزان هزینه‌ها با توجه به نوع برنامه‌های متفاوت خواهد بود. اگر شما به زبان استانبولی تحصیل نمائید هزینه‌ها پایین‌تر خواهد بود، تحصیل در مقطع دکترا یا کارشناسی ارشد می‌تواند همراه با دریافت بورس باشد که تحصیل را برای دانشجویانی که شرایط دریافت بورس را دارند رایگان می‌نماید.

مزایای اقامت در ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه

آخرین قسمت از مهاجرت تحصیلی به ترکیه اخذ ویزای دانشجویی ترکیه است، دانشجویان خارجی متناسب با نوع برنامه آموزشی خود می‌توانند برای یکی از 8 مدل ویزای تحصیلی ترکیه درخواست نمایند، جهت اخذ ویزای تحصیلی ترکیه کافی است شما مدارک موردنیاز را با همیاری وکیل خود آماده سازید.

شما بایستی جهت دریافت ویزای تحصیلی ترکیه با در دست داشتن مدارک که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی، ارائه نامه پذیرش دانشگاه اشاره داشت به سفارت ترکیه در محل اقامت خود مراجعه نمائید. پروسه دریافت ویزای تحصیلی از زمان درخواست نهایتاً به مدت 8 هفته طول می‌کشد، البته این زمان برای دانشجویانی ایرانی کمتر است.

ترامند

جاذبه بی‌نظیر آبشار چاغلایان‌دیبی ترکیه

ارسال دیدگاه